Avatar billede kgalant Nybegynder
27. januar 2006 - 11:45 Der er 3 kommentarer

Installation af Oracle på Fedora - næsten lykkedes

Hej

Jeg har downloadet en Oracle 10.2 Express Edition fra Oracle.com, og kørt den ind på min spritnye Fedora jf. deres vejledning - dvs. rpm -ivh Oracle_pakke.rpm, og derefter oracle_xe configure, og angiv porte og div. andet.

Nu er problemet så bare, at jeg ikke kan lave en forbindelse via listeneren - jeg synes, at det lugter af, at det er den der er problemet, men efter et par timers forgæves søgen på google er jeg løbet tør for ideer.

Når jeg prøver at connecte fra en SQLPlus får jeg:

C:\Documents and Settings\kga>sqlplus system/password@XE

SQL*Plus: Release 10.2.0.1.0 - Production on Fri Jan 27 11:38:59 2006

Copyright (c) 1982, 2005, Oracle.  All rights reserved.

ERROR:
ORA-12528: TNS:listener: all appropriate instances are blocking new connections

TNSping ser ud til at virke:

C:\Documents and Settings\kga>tnsping XE

TNS Ping Utility for 32-bit Windows: Version 10.2.0.1.0 - Production on 27-JAN-2

Copyright (c) 1997, 2005, Oracle.  All rights reserved.

Used parameter files:
C:\oracle\product\10.2.0\db_1\network\admin\sqlnet.ora

Used TNSNAMES adapter to resolve the alias
Attempting to contact (DESCRIPTION = (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = fedora)(
PORT = 1521)) (CONNECT_DATA = (SERVER = DEDICATED) (SERVICE_NAME = XE)))
OK (10 msec)

Men listeneren på fedoraen er det vist noget galt med:

LSNRCTL for Linux: Version 10.2.0.1.0 - Beta on 26-JAN-2006 17:15:07

Copyright (c) 1991, 2005, Oracle.  All rights reserved.

Connecting to (DESCRIPTION=(ADDRESS=(PROTOCOL=TCP)(HOST=fedora)(PORT=1521)))
STATUS of the LISTENER
Alias                    LISTENER
Version                  TNSLSNR for Linux: Version 10.2.0.1.0 - Beta
Start Date                26-JAN-2006 17:01:14
Uptime                    0 days 0 hr. 13 min. 53 sec
Trace Level              off
Security                  ON: Local OS Authentication
SNMP                      OFF
Default Service          XE
Listener Parameter File  /usr/lib/oracle/xe/app/oracle/product/10.2.0/server/network/admin/listener.ora
Listener Log File        /usr/lib/oracle/xe/app/oracle/product/10.2.0/server/network/log/listener.log
Listening Endpoints Summary...
  (DESCRIPTION=(ADDRESS=(PROTOCOL=tcp)(HOST=localhost.localdomain)(PORT=1521)))
Services Summary...
Service "PLSExtProc" has 1 instance(s).
  Instance "PLSExtProc", status UNKNOWN, has 1 handler(s) for this service...
Service "XE" has 1 instance(s).
  Instance "XE", status BLOCKED, has 1 handler(s) for this service...
Service "XE_XPT" has 1 instance(s).
  Instance "XE", status BLOCKED, has 1 handler(s) for this service...
The command completed successfully

Listener.ora:

# listener.ora Network Configuration File:

SID_LIST_LISTENER =
  (SID_LIST =
    (SID_DESC =
      (SID_NAME = PLSExtProc)
      (ORACLE_HOME = /usr/lib/oracle/xe/app/oracle/product/10.2.0/server)
      (PROGRAM = extproc)
    )

LISTENER =
  (DESCRIPTION_LIST =
    (DESCRIPTION =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = fedora)(PORT = 1521))
    )

DEFAULT_SERVICE_LISTENER = (XE)

TNSNames.ora:

# tnsnames.ora Network Configuration File:

XE =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = fedora)(PORT = 1521))
    (CONNECT_DATA =
      (SERVER = DEDICATED)
      (SERVICE_NAME = XE)
    )

EXTPROC_CONNECTION_DATA =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = IPC)(KEY = EXTPROC0))
    )
    (CONNECT_DATA =
      (SID = PLSExtProc)
      (PRESENTATION = RO)
    )

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2006 - 01:55 #1
du har ikke iptables aktiveret som blokerer port 1521 ?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2006 - 01:56 #2
iptables = firewall
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2006 - 03:25 #3
??