Avatar billede c-sharp Nybegynder
26. januar 2006 - 11:01 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Spørgsmål til søgemaskineoptimering

Jeg har efterhånden læst alle artikler her på eksperten omkring dette emne, men jeg har stadig et par spørgsmål (det er nok noget jeg har læst men har glemt igen).

1. Jeg har et site der bruger en javascript menu. Efter hvad jeg har forstået, bør jeg så lave nogle html sider for hvert menupunkt som er søgemaskine optimeret til det siden drejer sig om. Men hvordan indgår disse html sider i mit site?

2. Er det korrekt at hvis jeg vil finde ud af hvor tilgængelige mine under sider er for Google, kan jeg søge efter ord der står på disse undersider på følgende måde (site:www.[domænenavn].dk søgeord). Belyser det ikke hvor godt min side er indexeret hos Google?
Avatar billede jokkejensen Novice
26. januar 2006 - 11:30 #1
1:
Hvis google ikke kan indeksere dine sider pga den java menu, ville jeg få den fjernet. Alternativt give en anden indgangsvinkel for google.com så den kan crawle dine "rigtige" sider, så du er fri for at lave html sider til google.

Ex kan du lave et sitetree, med links ud til alle dine sider.. eller bruge metoder lignende det man bruger til flash, hvor man fortæller søgemaskinen hvilke links der er i din "flash" movie ...

2: Bruger du site:www.ditsite.dk søger google.com kun på dine sider.. Jeg plejer at bruge den til at tælle antal indexerede sider .. At sige site:www.dinside.dk keyword .. giver jo ikke et billede af tilgængeligheden af dine sider hos google.com .. du bliver nød til at søge kun på søgeordet/søgefrasen for at få en ide om hvor godt du ligger.. det kan ikke gøres med site:www.dinside.dk .. den kan kun give et billede af hvad google.com har indexeret hos dig..

Den kan selvfølgeligt give dig et billede af hvilken side af dine om [Keyword] google.com vægter vigtigst.. og hvilken den ofte vil vise i ved en normal søgning.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
26. januar 2006 - 11:54 #2
Hvis nu jeg vil søgemaskine optimere vil det så ikke være en god ide med de HTML dokumenter, eller er det nok med et sitemap?
Avatar billede keysersoze Guru
26. januar 2006 - 12:09 #3
hvis kun menuen er javascript og den øvrige side er almindelig html vil det umiddelbart ikke være nødvendigt at lave andet end et sitetree som google kan læse - du kan evt i et noscript-tag lave et link der linker til en html-side hvori du laver dit sitemap med almindelige html-links.
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. januar 2006 - 13:16 #4
Jeg tror du angriver tingene lidt forkert, så vi prøver således:

Det er søgeordene der er væsentligt, at optimerer til ord der ikke søges på f.eks. menu punkter, er spild af tid.

Lav en flad html side pr. søgeord, link til denne side fra forsiden, Link kan p,laceres melleem <noscripts> tags, hvis de polaceres i en ordentlig sammenhæng, dvs en færdig html side medindhold.

Link videre fra disse sider ind i dit site så alle sider er dækket
Avatar billede c-sharp Nybegynder
26. januar 2006 - 13:38 #5
Bufferzone jeg har lige 2 spørgsmål til dit svar:

De HTML som er optimeret til hvert deres søgeord, er det ikke dem Google vil linke til når den viser resulater?

Mener du at jeg skal linke til HTML siderne og så fra dem linke videre, eller hvad?
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. januar 2006 - 14:14 #6
Jo det er og du har faktisk fati noget grundlæggende som de fleste går galt i byen med.

De fleste web mastere opfatter deres site som havende en indgang, nemlig forsiden og her forestiller de sig så at alle kommer ind. Dette er både uhensigtsmæssigt og forkert.

Du bør i stedet tænke i "kanaler". Tag udgangspunkt i dine vigtige søgeord, og lav så en naturlig kanal gennem dit site som brugere der kommer ind i dit site via dette søgeord kan følge. Kanalen må gerne have flere rødder som folk kan bevæge sig naturligt gennem. Hvis du har 15 vigtige søgeord, vil du have 15 indgange til dit site i stedet for kun forsiden og mindst 15 naturlige kanaler hvor dine brugere bevæger sig. Alle kanaler skulle gerne ende med et salg (hvis du sælger).

Det drejer sig om at have en side godt placeret for hvert søgeord. om At hvae lavet den side således folk ledes naturligt videre i dit site
Avatar billede c-sharp Nybegynder
26. januar 2006 - 14:39 #7
tak for dine svar, jeg har lidt flere spørgsmål :-)

Så det vil sige at jeg f.eks skal lave 15 af sider som denne http://www.bufferzone.dk/webpromotion.htm hvor selve rammen ligner resten af sitet, men er statisk. Hvad gør jeg så hvis jeg har dynamiske punkter i min ramme, laver jeg så en special ramme til disse sider.

Hvor linker du til webpromotion.htm på dit site?
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. januar 2006 - 15:13 #8
Leg linker til webpromotion.htm fra forsiden, se i bunden venstre side.

Helt generelt bød du undgå dynamisk indhol på disse flade sider, de er lavet for at gøre sig godt i søgemaskinerne. Frames og Iframes er også forbudt. Du kunne evt lave statiske repræsentationer af dit dynamiske indhold og så selv skifte teksten med jævne mellemrum, du kan også baserer dig på include filer og så emulerer dynamik med disse, link til en include fil og så skift linket på de 15 sider en gang om ugen. det er dog bedst at holde dem helt statiske i natur
Avatar billede c-sharp Nybegynder
02. februar 2006 - 10:59 #9
nmange tak for hjæpen :-)