Avatar billede darth-domino Nybegynder
26. januar 2006 - 07:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Oprette Connection til database i .NET?

Jeg er lige startet med at rode med .Net programmering, og bruger "Microsoft Visual Basic 2005 Express Edition" da den er nem og gratis....

Nu er jeg lidt mere inde i "Microsoft Visual Basic 6.0", og det gik fint med at oprette connection til en Access database ca sådan her:

Dim rsRecordset as DAO.Recordset
Dim datDB As dao.Database
Dim strSQL As String

Set datDB = DBEngine.Workspaces(0).OpenDatabase(Workbooks("C:\data.mdb"))
strSQL = "Select * from [TABEL] where [PRIS] like '*" & 500 & "*'"
Set rsRecordset = datDB.OpenRecordset(strSQL)

msgbox(rsRecordset("TYPEN"))

rsRecordset.Close
Set rsRecordset= Nothing
Set dat = Nothing

Sådan noget i den stil.... men nu er jeg jo begyndt at lege lidt med det nye her... og jeg kan simpelthen ikke få det til at virke...

Er der nogen der vil poste en ConnectionString, så jeg kan kigge lidt på den, og prøve at få min egen til at virke?

Den må gerne være lidt omskrevet så den er meget nem og basal?!
Avatar billede nielle Nybegynder
26. januar 2006 - 08:54 #1
Her er den VB.NET metode som ligger tættest på af dit eksempel:

Kræver "Imports System.Data.OleDb" i toppen:

' Connectionstring til en Access-database
Dim db As String = "C:\data.mdb"
Dim connStr As String = String.Format("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source={0};User Id=admin;Password=;", db)

' Connection
Dim conn As OleDbConnection = New OleDbConnection(connStr)
conn.Open()

' SQL-kommandoen
Dim strSQL As String = "SELECT typen FROM tabel WHERE pris LIKE '*500*'"
Dim cmd As OleDbCommand = New OleDbCommand(strSQL, conn)

' Udfør kommanden - her er bruge en reader, men der er alternativer
Dim reader As OleDbDataReader = cmd.ExecuteReader()

' Løb igennem alle resultaterne
While (reader.Read())
    MessageBox.Show(reader.GetString(0))
End While

' Luk
reader.Close()
conn.Close()
Avatar billede darth-domino Nybegynder
31. januar 2006 - 08:10 #2
Svar?
Avatar billede nielle Nybegynder
31. januar 2006 - 17:20 #3
Svar :^)