Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. januar 2006 - 15:41 Der er 23 kommentarer og
3 løsninger

Gør sådan så POST requesten ikke kommer igen uden brug af header

Vi starter med et exempel. Jeg har et forum, og hver gang man skriver en besked, og derefter refresher siden, så bliver beskeden indsat igen. Jeg ved godt hvorfor, men hvordan retter man det uden brug af en header? Jeg har prøvet at bruge et meta refresh tag, uden held!
Avatar billede jaw Nybegynder
25. januar 2006 - 15:43 #1
Jeg mener den bedste løsning er at bruge 2 filer. Altså en til visning af forum + forms, og så en til at indsætte data og returnere brugeren til den foregående side.
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. januar 2006 - 15:46 #2
Jo det ville være en idé, ret god faktisk, men... Nu er det sådan at jeg har et stort system på mere eller mindre 40 filer plus 11 tabeller i databasen. Den omtalte fejl opstår i 16 af filerne, så det vil sige at jeg får 16 NYE filer som bare fylder.

Er der ingen smartere måde?
Avatar billede jaw Nybegynder
25. januar 2006 - 15:48 #3
Erh, hvorfor har du 40/16 filer da, hvis det bare er et forum? Det lyder ikke optimalt.
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. januar 2006 - 15:52 #4
Som sagt foroven er det er system, og forummet var bare et exempel. Forummet består af ca. 10 filer og indeholder også et svar/afvis/accepter system ligesom eksperten har.

Kender du en smartere måde?
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. januar 2006 - 16:04 #5
Jeg har læst at man kan tjekke om POST værdien indeholder det samme som den sidst skrevne besked, men hvordan kan jeg gøre det uden at skulle tilføje noget til tabellen i databasen?
Avatar billede jaw Nybegynder
25. januar 2006 - 16:16 #6
Der er vel egentlig et par måder at gøre det på. Enten med en session eller ved at tjekke det sidst indsatte af denne bruger.

DB-tjek:
if(isset($_POST['navn'])) {
  if(mysql_result(mysql_query("SELECT felt FROM tabel WHERE bruger = ".$_SESSION['brugernavn']."' ORDER BY id DESC LIMIT 1"), 0) != $_POST['variabelnavn']) {
    mysql_query("INSERT INTO ...... ");
  }

Session:
session_start();
if(isset($_POST['navn'])) {
  if(!isset($_SESSION['variabelnavn']) || $_SESSION['variabelnavn'] != $_POST['variabelnavn']) {
    mysql_query("INSERT INTO ....");
    $_SESSION['variabelnavn'] = $_POST['variabelnavn'];
  }

Noget i den stil i hvert fald, håber du forstår meningen :)
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
25. januar 2006 - 16:32 #7
jeg har ændret lidt i koden, (har indsat det i et ønskeliste system)

<?
include "mysql.php";

if ($_POST[submit]) {

if ($_SESSION['brugernavn'] == "") {
echo "Du skal være logget ind for at kunne skrive ansøgninger.";
exit;
}
if ($_POST[oenske] == "") {
echo "Du mangler at skrive dit ønske";
exit;
}

if(mysql_result(mysql_query("SELECT oenske FROM oensker WHERE brugernavn = ".$_SESSION['brugernavn']."' ORDER BY id DESC LIMIT 1"), 0) == $_POST['oenske']) {
echo "&nbsp;";
exit;
}
else{
$brugernavn = $_SESSION['brugernavn'];
mysql_query("INSERT INTO oensker (oenske, brugernavn) VALUES ('$_POST[oenske]','$brugernavn')") or die(mysql_error());
echo "Dit ønske er afsendt!";
}

men det virker ikke. Ønsket bliver indsat endnu en gang hvis man opdatere/refresher siden. plus at jeg for denne fejl:

Warning: mysql_result(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in oenske.php on line 34

Jeg svare nok ikke mere nu, først når jeg kommer hjem iaften. Dette tog lidt længere tid end jeg havde regnet med, sorry :-)

Håber dog du finder frem til en løsning på ovenståene
Avatar billede jaw Nybegynder
25. januar 2006 - 16:35 #8
Og der er et felt der hedder "id" i databasen? Men ellers så smid hele mysql_result(.......) udenfor og smid or die(mysql_error()) på, og se hvor fejlen opstår.
Avatar billede olebole Juniormester
25. januar 2006 - 23:31 #9
<ole>

Du behøver ikke skrive én eneste fil mere for at bruge en HTTP-location header. Du kan bare poste mod dokumentet selv ... og derefter redirecte til dokumentet selv med en header. Så kan du stadigvæk ikke lave dobbelt posts  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede pallotto Nybegynder
26. januar 2006 - 08:34 #10
Måden jeg personligt har løst dette problem på er faktisk meget enkelt..

Lige efter jeg har smidt ind i databasen eller hvad det nu er jeg vil med nogen post data, kører jeg en header("bla bla bla") som loader samme side som før. altså henter adressen i adressebaren, og bliver sendt til siden med det samme igen.
Så brugeren opdager ingen ting. Og systemet er sikret for at blive postet mange gange ved fx F5
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
26. januar 2006 - 14:28 #11
jo men problemet med en header er at den kun kan bruges FØR der kommer output. Det er jo lidt skidt når de fleste af mine filer indeholder over 300 linier (og det er kun php, ikke designet)

Jeg vil lige lege lidt med dit jaw!

olebole-> Jeg forstår desværre ikke hvad du mener, men din løsning er på en eller anden måde den bedste i mine ører, vil du være så venlig at uddybe?
Avatar billede jaw Nybegynder
26. januar 2006 - 14:30 #12
Forskellen mellem min og de andres er, så vidt jeg forstår, ret lille. Jeg gør det i 2 filer, og de andre i én og samme fil. Du skal jo bare sørge for at smide dit insert-script og headeren øverst i filen, og så redirecte til samme side.
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
26. januar 2006 - 14:38 #13
Ok, har lige prøvet med en header, det virker desværre ikke, plus at jeg for en header fejl. Den der siger at der har været output.. her er mit dokument:

<?php
session_start();

if(!empty($_SESSION['brugernavn']))
{
?>

<?php
include "mysql.php";

if ($_POST[tilfoej]) {

$forfatter = $_SESSION['brugernavn'];

mysql_query("INSERT INTO links (link,beskrivelse,forfatter) VALUES ('$_POST[link]', '$_POST[beskrivelse]', '$forfatter')") or die(mysql_error());

header("location: ". $_SERVER['HTTP_REFERER']);

echo "Linket er nu blevet tilføjet";

}
?>

<form action="" method="POST">
<input type="text" name="link" value="URL">
<br>
<textarea cols="50" rows="7" name="beskrivelse">Beskrivelse:</textarea>
<br>
<input type="submit" name="tilfoej" value="tilfoej">
</form>

<?php
}else{
echo "Du er ikke logget ind, og kan derfor ikke tilføje links.";
}
?>

og jo det var HELE dokumentet
Avatar billede pallotto Nybegynder
26. januar 2006 - 19:12 #14
Du skal huske at starte din header i toppen af dit dokument. Og derefter kan du bruger header(); så meget du vil i din kode.

ob_start();
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
26. januar 2006 - 21:30 #15
Har desværre ikke kunne få noget til at virke, indtil jeg prøvede pallotto's mulighed med ob_start(); og til sidst ob_end_flush();

Læg et svar
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
26. januar 2006 - 21:54 #16
*fortsættelse af min post oven over*

har lige tænkt lidt, og det er unfair hvis jeg bare giver alle pointene til pallotto. Ved godt 30 point ikke er meget, men det er jo princippet der tæller. De andre svar i kom med virker sikkert også, det bare bare mig som ikke kunne få det til at virke.

Så derfor - læg et svar alle sammen, som mener de har hjulpet
Avatar billede pallotto Nybegynder
26. januar 2006 - 22:43 #17
Jeg har ikke andet end at sige end, np

Det kan godt være at jeg kom med det som hjalp dig videre.. men de andre har brugt mere tid på det end jeg har :).
Så det er fair at vi deler
Avatar billede olebole Juniormester
26. januar 2006 - 22:56 #18
Output-buffering (op_start() og op_flush()) er panikløsninger, der oftest bliver brugt til at redde skidt kode. Det grovæder server-hukommelse - da hele siden gemmes her - og bør defor undgåes, såvidt det overhovedet er muligt.

Det er ikke svært at undgå output-buffering i forbindelse med brug af headers ... der må blot ikke udskrives noget til dokumentet, før headeren bliver sat. Gør man ikke det, udløses ingen fejl  :)
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
27. januar 2006 - 12:59 #19
Uh, det var nogle vigtige oplysninger olebole ! :S
Jeg har skam prøvet at gøre det uden brug af ob_start(); og ob_end_flush(); men som jeg postede i 14:38:49 fik jeg en fejl! :( ingen har dog prøvet at hjælpe udover jaw, men det forstår jeg ikke helt.

Nogle der vil prøve at hjælpe med 14:38:49 ? :-(
Avatar billede jaw Nybegynder
27. januar 2006 - 13:27 #20
Hvad er din header-fejl helt præcist? Og du er 100% sikker på, at du ikke har et mellemrum eller en blank linie før <?    ?

Og er enig med Olebole, output bufferen er en "sjusket" løsning :)
Avatar billede olebole Juniormester
27. januar 2006 - 13:49 #21
10 mod 1 på, at fejlen ligger:

<?php
session_start();

if(!empty($_SESSION['brugernavn']))
{
?>
    // <--- DER
<?php
include "mysql.php";

- blot en tom linje eller et enkelt tegn, før du sætter headeren, smider en fejl  :)

Prøv i stedet:

<?php
session_start();

if(!empty($_SESSION['brugernavn']))
{
include "mysql.php";
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
27. januar 2006 - 14:58 #22
læg et svar jaw og olebole.. har fået det med headerne til at virke.. tusinde tak !
Avatar billede olebole Juniormester
27. januar 2006 - 15:29 #23
- selvtak  ;o)

Dokumentets HTTP-header og head-elementet i HTML-koden er to forskellige ting  :)

Når et dokument sendes over HTTP-protokollen, sendes en header i forvejen. Den fortæller browseren forskellige ting, den skal vide for at kunne behandle det efterfølgende dokument korrekt.
Denne header kan man skrive til - i PHP med:
    header("[ET_HEADERFELT_NAVN]: [EN_VÆRDI]");

Så snart serveren begynder at sende selve dokumentets indhold, kan man ikke længere skrive til HTTP-headeren - den er afsluttet - og du får en fejl, der siger noget med at headeren allerede er sendt.
Blot et enkelt tegn - eller en tom linje - regnes for en del af dokumentets indhold.

Håber, det hjalp på forståelsen af problemet/fænomenet  :)
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
27. januar 2006 - 16:27 #24
Det gjorde det, mange tak for det :-)

Nu må vi bare håbe at jaw også lægger et svar så kan i alle 3 dele pointene.
Avatar billede jaw Nybegynder
28. januar 2006 - 00:15 #25
Det gør jeg da gerne, beklager det sene svar :) - og skarp iagttagelse forresten Olebole.
Avatar billede olebole Juniormester
30. januar 2006 - 07:17 #26
jaw >> Jeg har kodet PHP siden 99, så jeg har selv lavet _rigtig_ mange fejl! Desuden har jeg været meget aktiv på E i ligeså lang tid ... det giver vel en vis skarphed i nethinden  ;o)

- og tak for points til php_programmoer  =)