Avatar billede ikaruga Nybegynder
25. januar 2006 - 10:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Iframe eller loade hele siden?

Hey.

Jeg skal lave et site, som har denne helt almindelige opbygning:
http://frip.dk/denton/layout.html

Normalt ville jeg nok bare lave en iframe i "indholds-delen", men sagen er den, at banneren (som er et billede) - skal skifte alt efter hvilket link i menuen man klikker sig ind på..

Så kan jeg naturligvis droppe iframe løsningen, og loade en hel siden hver gang - men er der andre (og bedre alternativer?)

Det kan sikkert løses med PHP, men det er jeg ikke særlig skrap til...
Avatar billede roenving Novice
25. januar 2006 - 10:39 #1
Hvorfor er der et problem i det ?-)

-- du kan da bare skifte banneret onclick på menupunkterne:

<a href="enSide.html" oclick="document.getElementById('bannerImg').src='bannerTilEnSide.gif';">En side</a>
Avatar billede keysersoze Guru
25. januar 2006 - 10:41 #2
du kan jo lave topbanneret i en iframe også og så skifte begge sider vha; http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=215

Men som udgangspunkt vil jeg klart mene at det mest optimale er at skifte hele siden medmindre der er en ekstrem god grund til at fortsætte mig iframes... bare sådan noget som google-indeksering osv burde klart tale for at skrotte frames/iframes... og så behøver man altså ikke et serverside-sprog for at lave en "smart" include-ting; http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?mode=showchapter&chapter=9 - http://www.html.dk/tutorials/ssi/
Avatar billede x-ile Nybegynder
25. januar 2006 - 10:54 #3
Du kan bruge tabeller.
Din menu vil så ledes kun bestå af en tabel med ét felt, og nedenunder, vil du så skulle bruge 2 felter. I feltet kan du kalde script, og ved at bruge document.write funktionen, kan du får lige præcis den tabel til at skifte.
Har selv brugt lignende princip på en sidde jeg har.

kode-eksempel:
<td><script>document.write(menu) ;</script></td>

Jeg brugte som du kan se funktionen til at lave en menu. Og det fungere perfekt.

Håber svaret kunne bruges.

/x-ile
Avatar billede keysersoze Guru
25. januar 2006 - 10:59 #4
x-ile >> og endnu en gang er man ude i noget som google og langt størstedelen af alle søgemaskiner m.m. ikke kan indeksere
Avatar billede x-ile Nybegynder
25. januar 2006 - 13:59 #5
keysersoze >> Det har du ret i. Den metode jeg gav fungere bedre til mindre og oftest nok også private sidder.

Men du har helt ret, point taken..

/x-ile
Avatar billede roenving Novice
25. januar 2006 - 15:40 #6
-- men hvis ideen er en enkelt (i)frame med indhold og ellers mere eller mindre statisk indhold, er det ikke så svært at undgå søgemaskinernes problemer ...

-- egentlig er det heller ikke søgemaskinerne, der har problemet, men websnedkeren, da opbygnngen med en iframe gør det nødvendigt at den omkransende side kaldes, hvis søgemaskinens link går direkte til undersiden, og det kræver altså bare nogle enkelte linjers javascript at sikre det !-)
Avatar billede keysersoze Guru
25. januar 2006 - 16:56 #7
korrekt - men der er jo ingen grund til at hoppe over hvor gærdet er lavest hvis det bare betyder man lige bagefter alligevel skal hoppe over et højt når alternativet er at man bare tager rutsjebanen ;)
Avatar billede roenving Novice
25. januar 2006 - 17:01 #8
Tjah, hvis man nu er hostet på et billig-hotel, og knap nok ved, hvad en server er og/eller intet kender til serverside kode-sprog, bliver trappen op til rutsjebanens start sikkert lidt vel høj !-)
Avatar billede keysersoze Guru
25. januar 2006 - 19:16 #9
umiddelbart ville jeg mene at sværhedsgraden af brugen af includes kontra bruges af iframes nok er ca den sammen... men selvfølgelig, hvis man har lært at hoppe over det ene sted er der jo ingen grund til at lære at kravle under et andet sted :)
Avatar billede ikaruga Nybegynder
27. januar 2006 - 00:15 #10
Allright, tak for svarene.
I denne omgang har jeg så bare valgt at gå videre med "load hele siden" løsningen.
..keysersoze får pointene, men de andre svar gjorde mig også lidt klogere, så tak :)