Avatar billede don_luca Nybegynder
24. januar 2006 - 21:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Letteste måde at styre validering af data samt fejlvisning

Hej
Er lige begyndt at programmere lidt php. Så det kan godt være at spørgsmålet er banalt. Here goes:
Jeg har et skærmbillede med en masse indtastningsfelter i som skal valideres. Hvis brugeren eksempelvis glemmer at indtaste vitale oplysninger eller bryder nogle af mine valideringskriterier, så vil jeg gerne presentere det samme indhold i alle felterne igen efter de har trykket på "Submit" knappen.
Jeg efterlyser med andre ord noget pseudokode som er nemt at forstå (eller en snip php kode som eksempel). Jeg har læst mig til at der er noget som hedder en sessions variabel man kan lave tricks med.

Hvad siger eksperterne? :-)
Avatar billede well_r Nybegynder
24. januar 2006 - 21:38 #1
if (empty($_POST[blah1])){ $fejl .= "feltet blah1 skal udfyldes<br>\n"; }
if (empty($_POST[blah2])){ $fejl .= "feltet blah2 skal udfyldes<br>\n"; }

if (!empty($fejl)){
  print "Du har følgende fejl:";
  print $fejl;
}
Avatar billede well_r Nybegynder
24. januar 2006 - 21:39 #2
sæt det evt. i en løkke og gennemgå alle felter automatisk..
Avatar billede don_luca Nybegynder
24. januar 2006 - 21:48 #3
ok. det er da en mulighed at gøre det sådan.
Tak for svaret.

Hvordan tildeler jeg dig pointsne?
Avatar billede well_r Nybegynder
25. januar 2006 - 01:05 #4
tak