Avatar billede yev Nybegynder
23. januar 2006 - 20:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Importere kommaseparet fil i Access vha. Visual Basic

Jeg forsøger at benytte funktionen DoCmd.TransferText til at importere en kommasepareret fil til tabel - og uden held. Konverterer jeg derimod kommaer med semikolonner er der ingen problemer. Er der en nem måde at specifisere, at der skal bruges komma i stedet for semikolon?

Jeg ønsker ikke at ændre i data, da de er spredt over mange filer og den næsten er en mia. forekomster af kommaer...

Håber på svar. :)
Avatar billede hekla Nybegynder
23. januar 2006 - 20:16 #1
Er det ikke noget i retning af:
DoCmd.TransferText acImportDelim, ","
Avatar billede mugs Novice
23. januar 2006 - 20:19 #2
Måske du kan få hjælp her:

http://www.eksperten.dk/spm/412348
Avatar billede yev Nybegynder
23. januar 2006 - 20:58 #3
Til hekla: Nej, det fungerer ikke. Det har jeg allerede forsøgt. Det var noget i stil med det jeg havde håbet på kunne lykkes.
Til mugs: Linket du sender har jeg lige besøgt; den løsning der beskrives vil jeg ikke anse for at være simpel. Jeg synes det er irriterende, at man selv skal til at implementere sin import-funktion - og havde håbet at den allerede implementerede funktion kunne klare det.
Men tak for jeres kommentarer. Måske er der slet ikke noget direkte løsning på problemet. Det undrer mig bare, at dette ikke kan specificeres, da det burde være muligt akkurat som i import-wizarden i Access...
Avatar billede fdata Forsker
23. januar 2006 - 22:10 #4
Der er en lille finte:
Hvis du eksporterer (ja, eksporterer) et sæt data, så eksportfilen har samme format som dine kommaseparerede filer, kan du gemme specifikationen i eksport-guiden.
Herefter kan du referere til denne specifikation, når du importerer:
  DoCmd.TransferText acExportDelim,"DinSpecifikation","DinTabel","FilNavnet" ...
Avatar billede yev Nybegynder
23. januar 2006 - 23:27 #5
fdata: Dit bud virker som rigtig godt. Jeg vil prøve det og så vende tilbage.
Avatar billede fynbohans Nybegynder
24. januar 2006 - 02:07 #6
På dansk bruges nu semikolon i stedet for komma i CVS-filer. Elles ved programmet ikke
om komma'et angiver et decimaltal eller et skilletegn mellem felter.
Uden at have prøvet det vil jeg tro du kan instille landet til f.eks. USA, genstarte og
importere filen til Access.
Efter importen sætter du igen landet til Danmark og genstarter.
Avatar billede fynbohans Nybegynder
24. januar 2006 - 02:12 #7
CVS skal naturligvis være CSV ....... klokken er mange ?!
Avatar billede fdata Forsker
24. januar 2006 - 10:40 #8
>> fynbohans. Det er netop for at undgå dette at Accces har import- / export-specifikationer. Her kan du frit definere formatet - uden at rette på de internationale indstillinger.
Avatar billede yev Nybegynder
24. januar 2006 - 12:13 #9
fynbohans: din løsning virker ikke. Det havde jeg allerede forsøgt inden - det burde jeg også have skrevet. Nogle programmer "overruler" selve systemets opfattelse af formaterne. Men fdata's løsning var helt perfekt. Jeg kunne dog godt tænke mig at vide, hvor specifikatino ligger henne fysisk set (som en fil eller lignende) så man kan kopiere den fra en db til en anden...
Avatar billede fdata Forsker
24. januar 2006 - 12:56 #10
Tak for point.

Specifikationerne ligger indlejret i mdb filen. Du kan sagtens importere dem via den normale import guide. Klik på knappen Indstillinger og marker Import-/eksport specifikationer.
Der er en mulighed for at dumpe dem til en fil; men her må jeg desværre melde pas. Du må håbe på at andre evt. kan huske den - eller tjekke på nettet.
I det hele taget er systemet omkring disse specifikationer mere end almindeligt elendigt udformet  :o(
Jeg håber, du knækker de sidste nødder.