Avatar billede tyksen Nybegynder
23. januar 2006 - 18:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

login i længere tid

Hej
Jeg har oprettet dette spørgsmål på webcafe.dk, men her er det ikke lykkedes mig at få et svar, så jeg tænkte jeg ville prøve her:

Jeg har forsøgt mig med at lave et simpelt login ved hjælp af den artikel der står under Tips&tricks under overskriften "Simpelt login med PHP" ( http://www.webcafe.dk/tipsogtricks/php/simpeltloginmedphp.html ).
Den side, som jeg beskytter med login'et er en side, hvor indholdet gerne skulle kunne skiftes ud, alt efter hvad brugeren indtaster. De er nemlig en side, der skal fungere, som admin-side.
Det vil sige, at filen, der skal beskyttes hedder eksempelvis admin.php. På denne side er der et textarea, hvor man som bruger kan fremkalde en tekst ved at trykke på et link og så senere redigere i den, hvilket betyder, at der er behov for at man kan opdatere admin.php.
Hvis jeg eksempelvis forsøger, at fremkalde admin.php?filename=sidejegvilredigere.html, får jeg fejlmeddelelsen, om at man nu ikke længere er logget ind. Hvad skal jeg gøre, for at login'et kan fungere længere?
Kunne man eksempelvis tidsindstille login'et, så den ip-adresse der er logget ind, forbliver logget ind, i eksempelvis en halv time? Og hvis man kan det, hvordan gør man det så?
Håber i forstår og kan hjælpe mig!
MVH Mathias
Avatar billede nielle Nybegynder
23. januar 2006 - 19:05 #1
Hvis du laver et login baseret på sessions:

http://www.webcafe.dk/tipsogtricks/php/loginmedphpogsessions.html

- så burde du kunne gøre det. Hvis du har brug for at være logget endnu længere på så kan du bruge cookies i stedet.
Avatar billede tyksen Nybegynder
23. januar 2006 - 19:11 #2
Jeg har også tænkt på login med sessions, men jeg er bare i tvivl, om det vil fungere, da jeg i dette tilfælde jo ikke skifter over til en anden fil, men forsat bruger den samme fil, bare hvor det der står efter "filename=" er ændret.
Hvordan laver man login'et med cookies?
Avatar billede the_email Nybegynder
23. januar 2006 - 19:24 #3
Jeg har lavet en lille udbygning på scriptet så den bevarer dit login til du lukker browseren:
<?php
// Start session
session_start();

if(!isset($_SESSION['login'])){
if(!isset($_REQUEST["b_navn"]) OR !isset($_REQUEST["p_word"])){
    // Fejlmeddelelse
    echo "Adgang forbudt for u-autoriseret personel";
    exit;
}

else {

#  Definér først brugernavn og password
    $brugernavn = "abc";
    $password = "123";

#  Check om de matcher
    if($_REQUEST["b_navn"] != $brugernavn OR $_REQUEST["p_word"] != $password){
      // Fejlmeddelelse
      echo "Forkert login";
      exit;
      }

    else{
    $_SESSION['login']="isset";

  }

# Start på beskyttet side
?>

<html>
<head>
<title>Den meget hemmelige side</title>
</head>
<body>

<h1>Login godkendt</h1>

Du er logget ind som
<b><?php echo "$_REQUEST[b_navn]";?></b>
med password:
<b><?php echo "$_REQUEST[p_word]";?></b>.

</body>
</html>
Avatar billede the_email Nybegynder
23. januar 2006 - 19:25 #4
Du skal lige vide at den ikke gemmer navn abc og pass 123 i en SESSION-variabel, så navnet forsvinder når du refresher, men du forbliver logget ind.

/TheEmail
Avatar billede tyksen Nybegynder
23. januar 2006 - 23:10 #5
Mange tak for hjælpen!
Avatar billede the_email Nybegynder
24. januar 2006 - 01:42 #6
Det var så lidt du.
Takker for point.

/TheEmail