Avatar billede rasmus_a Nybegynder
22. januar 2006 - 14:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

onClick skift BACKGROUND-IMAGE

Hej

Jeg har følgende TABEL på mit site:

<table cellpadding="0" cellspacing="0" border="0" style="width: 150px; height: 30px;" onClick="blocking('menu'); return false;">
<tr valign="top" align="left">
    <td  bgcolor="#3399FF" style="background-image: url(file:///Users/RAM/Website/KNAEGT/web_css/5_tgt11/img/1.jpg); cursor: pointer;">Menu</td>
</tr>
</table>

Jeg vil gerne have at BACKGROUND-IMAGE skifter når man klikker på TABEL'en men kan kan ikke få det til at virke. How?

Tak
Avatar billede roenving Novice
22. januar 2006 - 22:29 #1
-- har du kun den same celle i tabellen, vil det sikkert være nemmere at angive baggrund m.v. på hele tabellen:

<table style="border:0; border-collapse:collapse; width: 150px; height: 30px; background: url(Website/KNAEGT/web_css/5_tgt11/img/1.jpg) #39f; cursor: pointer;" onclick="this.style.backgroundImage='url(Website/KNAEGT/web_css/5_tgt11/img/1_click.jpg)';blocking('menu'); return false;">
  <tr style="vertical-align:top;margin:0;padding:0;">
    <td>Menu</td>
  </tr>
</table>
Avatar billede rasmus_a Nybegynder
22. januar 2006 - 22:35 #2
okay, fedt.

kan du lave en toggle funktion? så den skifter tilbage til det oprindelige background-image ved 2. tryk?
Avatar billede roenving Novice
22. januar 2006 - 23:11 #3
Tjoh, det kan også gøres:

<table style="border:0; border-collapse:collapse; width: 150px; height: 30px; background: url(Website/KNAEGT/web_css/5_tgt11/img/1.jpg) #39f; cursor: pointer;" onclick="st=this.style;im=st.backgroundImage;st.backgroundImage=im.match(/_click\.jpg/)?im.replace(/_click\.jpg/,'\.jpg'):im.replace(/\.jpg/,'_click.jpg');blocking('menu'); return false;">

-- absolut utestet !-)
Avatar billede rasmus_a Nybegynder
22. januar 2006 - 23:17 #4
det kan jeg ikke umiddelbart få til at virke?

er det mon lettere at benytte en ekstern js fil?
Avatar billede roenving Novice
22. januar 2006 - 23:44 #5
Det betyder intet om du bruger en ekstern .js-fil, men det er da absolut anbefalelsesværdigt at bruge den slags ...

-- og som nævnt er det ikke testet, da jeg ikke har den slags billeder liggende, men du kunne måske linke til et (forsimplet !-) eksempel ?-)
Avatar billede rasmus_a Nybegynder
23. januar 2006 - 00:12 #6
vi kan bruge disse to GIFs
http://www.google.dk/images/hp0.gif og
http://www.google.dk/images/hp1.gif

<table style="width: 100px; height: 100px; background-image: url(http://www.google.dk/images/hp0.gif);">
<tr>
<td></td>
</tr>
</table>
Avatar billede roenving Novice
23. januar 2006 - 00:17 #7
-- i mit eksempel har jeg lagt op til, at der laves en generaliseret måde at skifte mellem de to billeder, og derfor har jeg brugt replace af værdier ...
Avatar billede rasmus_a Nybegynder
23. januar 2006 - 00:37 #8
kan vi lave den om så den bare toggler mellem to gifs?
Avatar billede rasmus_a Nybegynder
23. januar 2006 - 00:38 #9
altså med den fulde sti som i mit eksempel
Avatar billede rasmus_a Nybegynder
24. januar 2006 - 11:55 #10
lukker