Avatar billede funtex Nybegynder
21. januar 2006 - 01:04 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

tilføje elementer til Contextmenu for alle applicationer?

Hej,

Jeg leder efter en teknink til at tilføje elementer til contextmenuen for alle applicationer, på samme måde som f.eks. winrar og winace gør for alle filer.

Nogle forslag?(reg key måske?)
//Funtex
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
21. januar 2006 - 11:33 #1
det er en længere forklaring:

Det du skal lave er en shell extension. Shell extension udvidder, som navnet antyder, funktionaliteten i windows-shell'en. Grundlæggende skal du lave en com-komponent, som implementerer nogle bestemte interfaces alt afhængigt af hvilken funktionalitet du kræver. For at lave en context menu handler skal du implementere 2 interfaces:
IShellExtInit og IContextMenu

Her kan du finde et eksempel på en gut der har gjort dette i C# (du kan genbruge hans kode):
http://www.codeproject.com/csharp/ratingcolumn.asp

jeg anbefaler at du kigger artiklen igennem, der står nogle vigtige ting omkring bl.a. "installationen" af din context menu handler (tilføjelse af nødvendige registry keys) - det er implementeret smart. Vær' opmærksom på at ham her også implementerer en coloumn handler.  - det lyder ikke til at du skal bruge dette, så den del af koden kan udelades når du "genbruger". Koden der relaterer sig til coloumn handleren er:

public interface IColumnProvider
public abstract class ColumnProvider
osvosv... (har ikke kigget koden grundigt igennem :D) - men fjern disse og tilhørende kode som ikke kan compile efterfølgende.

det du skal bruge er:
IContextMenu og IShellExtInit (hvilke implementeres i public class RatingColumnHandler)

huske at skifte guid på "RatingColumnHandler".

du kan læse mere om hvad der kræves når man laver en context menu handler her:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/shellcc/platform/shell/programmersguide/shell_int/shell_int_extending/extensionhandlers/contextmenuhandlers.asp

Her står der hvad der "præcist" er nødvendigt for at lave en context menu handler.

spørg løs hvis du går kold i noget af koden :)
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
24. januar 2006 - 13:52 #2
er du gået kold i context menu handleren ?
Avatar billede funtex Nybegynder
24. januar 2006 - 14:05 #3
hehe, nej...
Fint eksempel.
Havde travlt med et par andre småting, post et svar og du skal få points :)

//Funtex
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
25. januar 2006 - 09:39 #4
svar :)