Avatar billede xdont Nybegynder
20. januar 2006 - 12:13 Der er 5 kommentarer

Combobox videresender til hjemmeside

Jeg har følgende kode:

<html>

<head>

<title></title>
<script type="text/javascript" src="1.js"></script>
</head>

<body>
<form action="" method="get" onsubmit="return false">
<fieldset>
<legend>Vælg i primær indeks først</legend>

<table>
<tr>

<td>
<p>Primære indeks:</p>
  <select name="mainindex" id="mainindex" onclick="loadSubIndex(this.selectedIndex);">
  <option>Bøgildvej</option>
  <option>Lillelundvej</option>
  <option>Gl. Landevej</option>
  <option>Nørregade</option>
  <option>Nørholmvej</option>

  </select>
</td>

<td>
<p>Sekundære indeks:</p>
  <select name="subindex" id="subindex" onchange="if(this.selectedIndex>0)
{document.location.href=this.options[this.selectedIndex].value; }">
  <option>Vælg først i primær indeks</option>
  </select>
</td>

</tr>
</table>
</fieldset>
</form>
</body>

</html>

indhold af 1.js:

function addOption(text,value,box) {
if(text) {
  var opt = new Option(text,value);
  var count = box.options.length;
  box.options[count] = opt;
} else {
  alert("Du skal skrive en tekst");
}

var subindexes = new Object();
var subvalues = new Object();

subindexes["0"] = new Array(
"B.26",
"B.27",
"B.28"
);

subvalues["0"] = new Array(
"B.26",
"B.27",
"B.28"
);

subindexes["1"] = new Array(
"L.26",
"L.27",
"L.28"
);

subvalues["1"] = new Array(
"L.26",
"L.27",
"L.28"
);

subindexes["2"] = new Array(
"G.26",
"G.27",
"G.28"
);

subvalues["2"] = new Array(
"G.27",
"G.28",
"G.29"
);

subindexes["3"] = new Array(
"N.1",
"N.2",
"N.3"
);

subvalues["3"] = new Array(
"N.1",
"N.2",
"N.3"
);

subindexes["4"] = new Array(
"NV.1",
"NV.2",
"NV.3"
);

subvalues["4"] = new Array(
"NV.1",
"NV.2",
"NV.3"
);
function loadSubIndex(i) {
//empty subindex list
document.getElementById("subindex").length = 0;

//add header:
addOption("Vælg et emne","Vælg et emne",document.getElementById("subindex"));

//fill subindexlist with new entries:
for(var c=0;c<subindexes[i].length;c++) {
addOption(subindexes[i][c],subvalues[i][c],document.getElementById("subindex"));
}//for
}

Når jeg vælger et punkt i det Sekundære indeks videresendes brugeren til den værdi i "subvalues". MEN jeg skal bruge scriptet til at gemme valgene i en database.
Hvordan får jeg lagt værdien ind i en variable som jeg kan ligge i en database.
Avatar billede kasseper Nybegynder
20. januar 2006 - 14:27 #1
så skal du ud i noget med serverside scripting, så som ASP, JSP, PHP eller andet...!
Du kan ikke tilgå en DB fra et JavaScript.
Avatar billede xdont Nybegynder
20. januar 2006 - 17:00 #2
Jeg vil hellere ikke tilgår db via JavaScript - jeg vil blot have værdien i combobox nr. 2 ind i variabel istedet for at vil videresende til en hjemmeside.

Ved du hvilken funktion i dette script der videresender til den "url" der er i "subvalues"
Avatar billede roenving Novice
20. januar 2006 - 17:21 #3
Det gør den i selve select-tagget:

  <select name="subindex" id="subindex" onchange="if(this.selectedIndex>0){document.location.href=this.options[this.selectedIndex].value; }">
Avatar billede xdont Nybegynder
20. januar 2006 - 19:51 #4
roenving - kan du fortælle mig hvad der skal stå istedet, så jeg kan læse variablen på en anden side.

Kan du evt. også fortælle hvordan man har lavet de comboboxes som er på www.bilbasen.dk. her tænker jeg på de hvor man først vælge mærke og den derfølgende combobox kan man så kun vælge modeller efter mærke.

De må indlæse disse værdier fra db eller hvad...
Avatar billede roenving Novice
20. januar 2006 - 19:55 #5
Det er i princippet efter samme mønster, der bruges i det, du har lagt !-)

-- javascript-variablerne skrives bare ud fra databasen ...

-- hvis du skal aflæse det serverside, så du kan finde det til brug for en anden side, skal det netop være en værdi på et form-felt (og det er jo det, der sker, hvis du bare fjerner den action eller f.eks. submitter formen !-)

-- men nu fremgår det jo ikke, hvad du præcist vil gøre og hvor, så det er lidt svært at give dig rigtig gode ideer !o]