Avatar billede ibhansen Nybegynder
20. januar 2006 - 09:29 Der er 15 kommentarer

List netværks printere

Jeg søger noget ala NET VIEW \\Printserver bare i php så jeg kan få det smidt op på en hjemmeside.
Avatar billede nielle Nybegynder
20. januar 2006 - 09:55 #1
Måske kan du bruge exec() funktionen:

http://dk2.php.net/function.exec

- til simpelthen at køre din NET VIEW ... og så opsamle output fra denne, efterbehandele det, og udskrive til din webside.
Avatar billede ibhansen Nybegynder
20. januar 2006 - 14:23 #2
Virker ikke helt, da siden jo kun vil virke på Windows maskiner så.
Avatar billede nielle Nybegynder
20. januar 2006 - 14:33 #3
Der er ingen måder hvor at du kan få en liste over brugerens lokale printere - kun dem som kan nås på serveren.
Avatar billede ibhansen Nybegynder
21. januar 2006 - 16:29 #4
vil hellere ikke have en liste over lokale printere, jeg vil have en liste over de printere der er tilsluttet vores printserver.
Avatar billede nielle Nybegynder
21. januar 2006 - 16:51 #5
Er jeres printserver en Windows-maskine eller en Linux-box?
Avatar billede ibhansen Nybegynder
22. januar 2006 - 22:09 #6
Den kører Windows.
Avatar billede nielle Nybegynder
22. januar 2006 - 22:12 #7
Så forstår jeg ikke problemet - så skal du jo netop bruge en løsning som kan køre på en Windows-maskine.

Så vidt jeg ved findes der ikke nogen PHP-kommando, som kan klare opgaven for alle OS'er - det er simpelthen en opgave som er for tæt på operativsystemet. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Avatar billede ibhansen Nybegynder
22. januar 2006 - 23:04 #8
Hvis jeg laver et php script, der kører netview, bliver netview jo kørt på den, maskine der åbner scriptet, altså en klient og ikke printserveren. Problemet ligger så i, hvad nu hvis scriptet åbnes på en MAC.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. januar 2006 - 23:07 #9
Der er intet problem. PHP er *server-side* - dvs. klienten får aldrig din kode, kun det dit script skriver ud. Det eneste operativsystem du skal bekymre dig om er det du kører på serveren.
Avatar billede ibhansen Nybegynder
22. januar 2006 - 23:34 #10
Ok, det vil jeg prøve i morgen så...
Avatar billede ibhansen Nybegynder
23. januar 2006 - 14:46 #11
Serveren kører Redhat, så har fået et lille problem der, findes der noget i stil med net view på linux?
Avatar billede nielle Nybegynder
23. januar 2006 - 19:39 #12
Hmmm, det lader til at Eksperten kan finde på at smide indlæg væk... Nå, jeg prøver igen:

Hvis jeres server kører Redhat så har I sikkert også en person som er hård til Linux. Mon ikke hun kan fortælle dig hvad kommandoen er?

Min egen viden er lidt rusten på det område, men måske "lpc status all" kan gøre det?

Bemærk dog at det er langt fra sikkert at dit PHP-script får lov til at køre de Linux-kommandoer det måtte ønske.
Avatar billede ibhansen Nybegynder
26. januar 2006 - 16:54 #13
Hmm, det var ikke løsningen. Er det ikke muligt at lave noget der kan komunikere direkte med windows print serveren?
Avatar billede nielle Nybegynder
26. januar 2006 - 18:09 #14
Hmmm, jeg er rimeligt sikker på at man kan detektere windowsbaserede printservere fra en Linux-boks ved at bruge Samba. Jeg er bare ikke klar over fremgangsmåden. Måske ved jeres Redhat specialist hvordan det gøres, eller også kan du stille det spørgsmål over i Linux-kategorien:

http://www.eksperten.dk/spm/Styresystemer/Server/Linux/
http://www.eksperten.dk/spm/Styresystemer/Server/Linux/RedHat/

Alternativt hos Skåne Sjælland Linux User Group (Danmarks største Linux-forum):

http://www.sslug.dk/
Avatar billede nielle Nybegynder
06. februar 2006 - 18:31 #15
Er du kommet videre med dette problem?