Avatar billede kasper1975 Nybegynder
20. januar 2006 - 00:50 Der er 21 kommentarer

Gæstebog på hjemme side

Jeg bestyrer en hjemme side, for en lille lokal fodbold klup.
Vi vil gerne ha en gæstebog på siden.
Har kigget lidt på nettet.
Men de løsninger jeg er faldet over, koster enden penge eller er fyldt med reklamer.
Nogen der har et godt link.?
Eller endnu bedre.
Hvordan man laver en selv.
Findes der evt. et godt program..
Har hotel hos http://www.web10.dk/ med et windows system, så det er vel noget med ASP?
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 01:26 #1
Tjae... Det er en relativ nem sag at lave en gæstebog i asp... Men hvad skal den indeholde? Og skal det være en databaseforbindelse vi har med at gøre?

- Nå, men hvis du lige siger hvad der skal skrives i formularen så skal jeg nok hjælpe dig med noget script... - i asp...

\Dan
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 01:38 #2
Her er en ganske god gæstebog:
http://web-graphics.net/default.asp?inc=show
Kig under "Applikationer".

Bemærk dog at der er 2 versioner, hvoraf den sidste er en beta-udgave (stadig under test).  Men absolut værd at kigge på! ;-)
Se fx. på den udgave, der er på websitets egen gæstebog - det er nemlig den samme. :-)

Du skal kunne bruge ASP og Access - men det går jeg også ud fra at du har på dit webhotel, siden at du poster dit spørgsmål i ASP-sektionen. :-)
Avatar billede kasper1975 Nybegynder
20. januar 2006 - 01:44 #3
Problemet er bare jeg ikke har en.... forstand på ASP. men mit webhotel understøtter asp.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 01:48 #4
OK! Jamen det er ikke noget problem! Prøv at fortælle mig hvad din gæstebog skal indeholde? Altså hvilke form-felter skal der være?
- Navn
- Besked
- Dato
- Hjemmeside
osv.

Eller hvordan skal den se ud?

\Dan
Avatar billede kasper1975 Nybegynder
20. januar 2006 - 01:53 #5
Jammen, ikke det helt store... Navn, dato, mail ad, besked.
Skulle kunne gøre det...

Denne her synes jeg er flot
http://www.allanolsen.dk/gaestebog/index.php

skal passe ind på min hjemmeside www.odin48.dk
Avatar billede saudoo Nybegynder
20. januar 2006 - 09:46 #6
Jeg har lavet denne simple gæstebog engang:
http://www.humanslair.dk/scripts/tagwall/

Den er skrevet i ASP, og bruge ACCESS datbaser, hvis du vil have den, kan jeg ligge den ud til download. (så vi ikke bryder Ekspertens regler. :)

Den er beskyttet mod brug af HTML, jeg kan nemt lige tilføje, så man kan skrive links, man kan selv tilføje flere smileys. Og så kan man komme ind bag ved og slette indlæg.
Avatar billede saudoo Nybegynder
20. januar 2006 - 09:47 #7
Uh og ikke mindst, den beskytter brugere mod at spammere kan crawle gæstebogen for emailadresser. :)
Avatar billede wilweb Nybegynder
20. januar 2006 - 10:36 #8
saudoo:> det er da en ret god gæstebog, hvor kan man downloade den?
Avatar billede saudoo Nybegynder
20. januar 2006 - 10:37 #9
wilweb: Mange tak. :) Jeg kan lige ligge den til download.. giv mig 2 mins
Avatar billede saudoo Nybegynder
20. januar 2006 - 11:06 #10
såh:
www.humanslair.dk/download/tagwall.zip

Jeg har lige hurtigt skrevet en vejledning til hvordan man uploader det til sin webserver, og hvad man skal ændre i filen, så det virker.. :)
Avatar billede kasper1975 Nybegynder
20. januar 2006 - 17:34 #11
Ser sku godt ud.... Tror jeg prøver. Har lige læst lidt om ASP i dag.
http://www.html.dk/tutorials/asp/ . Blev da lidt klogere. Så ser lige om jeg kan hitte ud at det...
Avatar billede saudoo Nybegynder
20. januar 2006 - 18:57 #12
Det er i hvert fald ikke så svært. :)
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 23:06 #13
Utroligt... det er jo stadig ASP og Access alt sammem. Ingen forskel overhovedet. :-)
Og dog: I det link jeg anbefalede, er der en del vigtige funktioner:
- Automatisk E-mail aktivering (til klikbart link),
- Automatisk web-aktivering (til klikbart link),
- Beskyttelse imod at folk skriver beskidte ord (bandlysning af ord ud fra liste, som du selv kan udvidde efter ønske),
- Beskyttelse imod HTML-hackning,
- Beskyttelse imod spam,
- IP-banlysning,
- Mulighed for at administratoren skal godkende indlæggene, før de bliver offentliggjort,
osv.

God aften. ;-)
Avatar billede saudoo Nybegynder
21. januar 2006 - 00:01 #14
Nåja. :)

- Beskyttelse imod HTML-hackning

Den er også i min. Men nu har jeg lagt scriptet ud, så kan han/hun gøre med det som han/hun vil. Rette i det, og bruge det som han/hun vil, og derved tilføje de andre ting, der muligvis skulle mangle. :)
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2006 - 00:09 #15
saudoo:
Ja, go ting. Så kan han selv prøve sig frem, og lære lidt mere om den spændende verden med ASP og Access. :-)
Avatar billede kasper1975 Nybegynder
22. januar 2006 - 02:13 #16
Hej har rodet lidt med gæstebogen. Kan ikke få det til at virke....
Noget med stien, vil jeg tro.

Mit hotel skriver.
Access DB forbindelse:
Din database skal uploades til DB-kataloget, for at opnå skriveadgang. Forbindelsen i f.eks. ASP skal se ud i stil med nedenstående:

<%

set conn = server.createobject("ADODB.connection")
conn.Open "DBQ=" & server.mappath("db/database.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"

SQL = "select * from tabelnavn"
set RS = conn.execute( SQL )

%>

jeg har lagt alle filer i roden, og databasen i mappen DB
Avatar billede kasper1975 Nybegynder
22. januar 2006 - 02:14 #17
har også prøvet at overskrive din sti, med det fra mit hotel..
Avatar billede saudoo Nybegynder
22. januar 2006 - 04:22 #18
Du kan også bare bruge den forbindelse jeg gør brug af i scriptet.. :)

Men prøv at ændre:
conn.Open "DBQ=" & server.mappath("db/database.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"

til

conn.Open "DBQ=" & server.mappath("../db/database.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"

Altså, at den lige går et niveau ned, før den leder efter en mappe ved navn DB.. :) Det skal man ofte lige gøre.
Avatar billede kasper1975 Nybegynder
22. januar 2006 - 05:31 #19
Virkede med

database = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Request.ServerVariables("APPL_PHYSICAL_PATH") & "/db/database.mdb"

men ikke med ../

kanon.. mange yak
Avatar billede saudoo Nybegynder
22. januar 2006 - 16:47 #20
Nå okay, godt nok.. :)

Husk at skriv igen, hvis du har problemer med noget andet. :) F. eks. med at tilføje andre muligheder. Vi altid gerne hjælpe til. :)
Avatar billede wilweb Nybegynder
15. april 2006 - 14:01 #21
lukke tid...?