Avatar billede herrk Nybegynder
09. november 1999 - 19:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Cursors

Hvordan kan jeg sætte cursoren et bestemt sted på skærmen og skrive videre derfra (ala LOCATE i BASIC)
Avatar billede lrj Nybegynder
09. november 1999 - 23:09 #1
Kommer helt an på hvilken compiler du bruger ... Hvad hedder den?
Avatar billede bjarke Nybegynder
10. november 1999 - 08:16 #2
Hvilket program??? Grafik-/tekstmode???

Borland TC (DOS):
// Kræver headerfil conio.h
gotoxy(xPosition,yPosition); // textmode
//cprintf("Dette tekst skrives på ovenstående position");
Avatar billede bjarke Nybegynder
10. november 1999 - 08:21 #3
Borland TC (DOS):
// Grafikmode - kræver graphics.h
moveto(getmaxx()/2,getmaxy()/2);
outtext("Denne tekst udskrives fra midten af skærmen");

Kan også erstattes af outtextxy()
Avatar billede soepro Nybegynder
10. november 1999 - 08:25 #4
Så er den vist besvaret - giv manden hans velfortjente point.
Avatar billede herrk Nybegynder
10. november 1999 - 14:25 #5
Jeg bruger GCC til linux... virker de også det ???
Avatar billede bjarke Nybegynder
10. november 1999 - 14:35 #6
Desværre. Det hører kun til hos Borland. BGI (Borlands Graphics Interface står det vist for) er ikke standard c og det er funktionerne i conio.h heller ikke så vidt jeg ved og kan derfor ikke bruges under linux.

Jeg tvivler faktisk på at funktionerne findes til linux, men jeg så et sted på nettet, at der var lavet en clrscr() til linux (sletter skærmen). Men ellers hører der vist ikke skærmstyring til linux.

Hvis du absolut vil og vil lave en masse arbejde for det, så kan du jo lave en buffer[80][25] eller lignende, som skal holde styr på alt hvad du udskriver til skærmen. På den måde kan du...
- Nej, det er vist for langt ude. Der må være nogen linuxmennesker som kan hjælpe dig - ellers skrive igen, så skal jeg beskrive forslaget færdigt (men det er absolut ikke smart).

Ellers kan du jo selv checke funktioner:
  man <funktionsnavn>
Avatar billede bjarke Nybegynder
10. november 1999 - 17:21 #7
Svaret må være, at der ikke findes funktioner i gcc til at lave skærmstyring.
Avatar billede herrk Nybegynder
10. november 1999 - 20:39 #8
Det er ok...
Avatar billede bjarke Nybegynder
11. november 1999 - 07:48 #9
Tja, sådan er det nok bare i linux. Enten laver du rene teksbaserede linie-på-linie programmer eller også laver du programmer til (en af) de grafiske brugerflader. Enten eller - ikke ligesom i DOS/windows, hvor der findes enhver tænkelig mellemvej :-)