Avatar billede oxygen Nybegynder
19. januar 2006 - 11:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

CSS: Centrering af tekst midt i en block med fast bredde..

Jeg forsøger at lave en lille firkant med grafik-baggrund, som floater ved siden en noget andet tekst. Her har jeg problemer med at få centreret teksten i firkanten..

CSS'en ser således ud:
.pris {
float: right;
padding: 20px 30px 35px 0px;
width: 52px;
height: 52px;
text-align: center;
background-image: url("../../pictures_org/trekant2.gif");
background-repeat: no-repeat;
}

(Og indsættes bare over brødteksten med <div class=pris>xxxxx</div>)

Desværre bliver teksten bare venstrestillet.. Jeg vil ikke så gerne bare sætte en venstre padding på, da numrene kan have forskellig længde, og det derfor ikke vil se så godt ud.

Se gerne selv resultatet på: http://www.cnagro.dk/ under punktet: Mineralblanding

Hvordan får jeg teksten centreret midt i firkanten?
Tak!
Avatar billede stich Nybegynder
19. januar 2006 - 11:51 #1
Det fungerer fint i FF. Problemet er at du ikke har brugt en doctype, så browserne går i quirksmode, og fortolker mange af CSS-reglerne ganske anderledes end de bør ifl. specifikationen. Så hvis det ikke ødelægger din side *alt* for meget at indsætte den, synes jeg du bør forsøge det, se fx hvilke du kan bruge på http://hsivonen.iki.fi/doctype/

Derudover er dine sider ikke well-formed. Du bør begynde at bruge http://validator.w3.org/ og http://jigsaw.w3.org/css-validator/
Avatar billede olebole Juniormester
19. januar 2006 - 11:51 #2
<ole>

Det her funker fint:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
html, body {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
}
.pris {
    float: right;
    padding: 20px 30px 35px 30px;
    width: 252px;
    height: 52px;
    text-align: center;
    background-image: url("../../pictures_org/trekant2.gif");
    background-repeat: no-repeat;
    border: 1px solid red
}
</style>
</head>
<body>

<div class=pris>xxxxx</div>

</body>
</html>

- men når du sætter bredden til 52px - og sætter 30px som højre-margin og 0px som venstre-margin ... ja, så skal det jo gå galt  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
19. januar 2006 - 11:54 #3
Nej, quirks-mode har som bekendt ikke noget med tekst-centrering at gøre ... men 'de skæve' paddings (som jeg fejlagtigt kaldte 'marginer' i mit forrige indlæg) bliver lagt udenfor elementet. Det er måske det, du tager fejl af  :)
Avatar billede oxygen Nybegynder
19. januar 2006 - 12:22 #4
Tak for tippet med paddings - det virker nu.

Med denne CSS:
.pris {
    float: right;
    padding-left: 0px;
    padding-right: 0px;
    padding-bottom: 0px;
    padding-top: 18px;
    width: 50px;
    height: 50px;
    text-align: center;
    background-image: url("../../pictures_org/trekant3.gif");
    background-repeat: no-repeat;
}

Smid svar = point.
Avatar billede olebole Juniormester
19. januar 2006 - 12:39 #5
Selvtak ... hvad padding angår, kan det også skrives sådan:
  padding: 18px 0 0 0;

- rækkefølgen er så:
  top højre bund venstre