Avatar billede justask Nybegynder
19. januar 2006 - 10:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

håndtering af postfix med php?

Hej

Er der nogen der ved om (hvordan) det er muligt at intergere med PostFix via php? Jeg så der eksisterer noget phpMailAdmin som skulle kunne ta' fat i PostFix, men jeg kan ikke se i koden hvordan det gøres.

Måske I kan hjælpe?

:)
Avatar billede rednex Nybegynder
20. januar 2006 - 00:41 #1
Jeg bruger selv noget der hedder Postfix Admin (http://high5.net/postfixadmin/) til at konfigurere brugere og domæner for Postfix.

For at kunne gøre det, er du nødt til først at sætte Postfix op til at hente oplysninger fra din database i stedet for de almindelige config filer. Du kan finde en guide på http://postfixwiki.org/index.php?title=Virtual_Users_and_Domains_with_Courier-IMAP_and_MySQL
Det er muligt at strukturen skal være anderledes til phpMailAdmin, men om ikke andet kan du jo bruge det som en hjælp til at konfigurere Postfix.
Avatar billede justask Nybegynder
20. januar 2006 - 10:35 #2
Tak for tippet, men egentlig håbede jeg på at jeg kunne undgå at ændre i opsætningen af Postfix. Det jeg ønsker er at kunne få php til at læse mailkø, slette mails, se forbindelser etc., men jeg har ikke lige mod på at ændre i Postfix.
Avatar billede rednex Nybegynder
20. januar 2006 - 11:10 #3
Så tror jeg ikke du kan bruge phpMailAdmin (eller PostfixAdmin for den sags skyld). De er lavet til at håndtere virtuelle brugere og domæner.

Umiddelbart vil jeg tro at du selv bliver nødt til at strikke noget sammen. Du kan jo indkapsle noget af funktionaliteten af mailq og postqueue i et PHP script.
Avatar billede justask Nybegynder
20. januar 2006 - 11:24 #4
Okay ... Ja, det noget i den retning jeg håbede/frygtede/regnede med. Nu kender jeg bare ikke noget til command-lines på linux. Men det jeg skal brugere noget i retning af flg.?

$retval1 = $retval2 = "";
passthru( '... postqueue ...', $retval1);
passthru( '/usr/bin/local/ ... mailq ...', $retval2);

Så det eneste jeg mangler er at finde de rigtige kamandolinier?
Avatar billede rednex Nybegynder
20. januar 2006 - 11:42 #5
'mailq' svarer til at køre 'postqueue -p' og lister alle mails i køen. 'postqueue -f' beder postfix om at forsøge at levere alle mails i køen (flush).

Hvis du vil til at slette mails fra køen skal du have fat i 'postsuper', men det kan nok godt gå hen og blive lidt besværligt da det kræver root privilegier. Jeg vil tro at Apache's suEXEC kan bruges i den sammenhæng.

Jeg tror det eneste du kan vise og styre dynamisk er mail køen.
Avatar billede justask Nybegynder
20. januar 2006 - 12:00 #6
okay - jeg kigger lidt mere på det ... takker

(du kan lægge et svar, hvis du vil)
Avatar billede rednex Nybegynder
20. januar 2006 - 12:30 #7
Det var så lidt :o)

Du kan i øvrigt bruge Webmin til konfiguration af din lunix box. Jeg bruger det ikke selv, men det kan jo være at Postfix modulet kan noget smart. Det var måske et forsøg værd?
Avatar billede justask Nybegynder
20. januar 2006 - 12:36 #8
Yep - webmin fungerer fint og vi bruger det også. Men der er brugere på vores system som ikke bruger webmin, men kun vores egen brugerflade og her ville det jo være læggert hvis jeg ikke skulle være bindeled  ;)
Avatar billede rednex Nybegynder
20. januar 2006 - 12:47 #9
Hehe, jeg kender det :o) I den forbindelse vil jeg alligevel anbefale at rykke dine brugere over i en MySQL database og få postfix til at bruge den. På den måde kan brugerne selv lave ting som at ændre password og oprette/slette email adresser for deres domæne og den slags. Postfix Admin har faktisk et rimelig ok interface, hvor du (som SuperAdmin) bestemmer hvem som har adgang til de forskellige funktioner.
Avatar billede rednex Nybegynder
20. januar 2006 - 12:47 #10
Og tak for point forresten :o)