Avatar billede starf Nybegynder
19. januar 2006 - 01:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

sub menu system?

Nogle der har et link til et sub menu system? er helt på bar bund når man skal opbygge et sådan system. Det skal virke således:

Menu Punk1
--undermenu
--undermenu2
Menu Punk2
--under menu
--under menu2
--under menu
Menu Punk 3

osv.. være acces db baseret.

Nogle der har nogle kode eksempler eller andet nyttigt?
Avatar billede eculeus Nybegynder
19. januar 2006 - 03:22 #1
Er du helt sikker på at det er en fin idé at lave en menu baseret på database? anvendeligheden vil nok blive en del begrænset hvis du ikke har det store kendskab til DB. Jeg havde det selv engang indtil jeg indså at jeg ligesåvel kunne have lavet det i ren tekst og derved slippe for en masse arbejde og besvær.
Avatar billede starf Nybegynder
19. januar 2006 - 03:29 #2
ja det skal være db baseret..
da der skal være muligt at ændre i den via en admin del..
Avatar billede fennec Nybegynder
19. januar 2006 - 08:17 #3
Jeg har lavet et script her:
http://www.henriknygaard.dk/experten/664011/

Der finder du også en database.
Avatar billede starf Nybegynder
19. januar 2006 - 17:50 #4
Uhhh hmm virker ikke hetl som jeg vil...
gad godt menu punkter lå i en tabel
og under menuér til de forskelige menu punkter lå i en anden. så når man sku lave en menu ku man lave en drop down list med de forsliege idér fra menu, og så ledes vælge hva punkt en menu skal under.
Avatar billede fennec Nybegynder
19. januar 2006 - 18:07 #5
Den mulighed har du stadig , nå alle menu punkter ligger i samme tabel.
Top menuerne er jo defineret ved at de ikke har et parentID.
Avatar billede starf Nybegynder
19. januar 2006 - 18:27 #6
Du har ret.. mig der er blind/dum her :)

tak for hjælpen!
Avatar billede starf Nybegynder
19. januar 2006 - 19:38 #7
Der er dog et problem hvis at selve menu punktet ikke skal have en url.. hmm
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. januar 2006 - 19:42 #8
Et bud: Ret

  response.write  Indrykning & "<a href="""& FunkRS("link") &""">"& FunkRS("menu") &"</a><br>"&chr(13)

til

if FunkRS("link") <> "" then
  response.write  Indrykning & "<a href="""& FunkRS("link") &""">"& FunkRS("menu") &"</a><br>"&chr(13)
else
  response.write  Indrykning & FunkRS("menu")&<br>"&chr(13)
end if

Det burde lave et punkt der ikke er et link, såfremt linkfeltet er tomt.
Avatar billede starf Nybegynder
19. januar 2006 - 19:56 #9
<%
'wilweb.dk
dim Conn, DSN
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath ("../db/menu.mdb")
conn.Open DSN

Function TegnMenu(ThisID,Indrykning)
dim FunkRS

'select rodpunkter eller underpunkter
if ThisID <> "" then
  'Underpunkter
  set FunkRS = conn.Execute("select * from menu where pID="& ThisID)
else
  'Roden af menuen
  set FunkRS = conn.execute("select * from menu where pID is null")
end if

do while not FunkRS.eof
  'tegn menupunktet
if FunkRS("link") <> "" then
  response.write  Indrykning & "<a href="""& FunkRS("link") &""">"& FunkRS("menu") &"</a><br>"&chr(13)
else
  response.write  Indrykning & FunkRS("menu")&<br>"&chr(13)
end if

  'kald funktionen igen for at finde evt underpunkter
  TegnMenu FunkRS("id"),Indrykning&"-"
  FunkRS.MoveNext
loop
End function

TegnMenu "",""

%>

det giver bare:

/collies_menu.asp, line 28

response.write  Indrykning & FunkRS("menu")&<br>"&chr(13)
--------------------------------------------^
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. januar 2006 - 19:58 #10
Min fejl - er ikke ret bekendt med ASP, så kan let lave fejl ^^;

Der skulle stå:

if FunkRS("link") <> "" then
  response.write  Indrykning & "<a href="""& FunkRS("link") &""">"& FunkRS("menu") &"</a><br>"&chr(13)
else
  response.write  Indrykning & FunkRS("menu")&"<br>"&chr(13)
end if
Avatar billede starf Nybegynder
19. januar 2006 - 20:08 #11
tak en million gange.. det virker perfekt!