Avatar billede cryptoknight Nybegynder
18. januar 2006 - 22:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Højrekliksmenu - på den lede måde

Jeg vil gerne indsætte en kommando i en højrekliksmenu i Windwos XP. Det kan jeg godt. Det er ikke noget problem.

Hvis jeg f.eks vil højreklikke på en mappe og kopiere en mappestruktur fra et andet sted på disken (eller netværket for den sags skyld) kan jeg indsætte kommandoen:
    xcopy c:\whatever\ "%1"
til standardværdien af
    HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\KopierWhatever\Command
i registreringsdatabasen. Når jeg så klikker på en mappe vil der være et nyt menupunkt der hedder "KopierWhatever" og hvis jeg klikker på det, vil min kommando blive kørt. Som sagt: ikke noget problem.

Men det er jo ikke godt nok til mig. Jeg vil gerne have at mit menupunkt kommer frem når jeg klikker INDEN I mappen (altså på det blanke hvide felt inde bag mapperne).

Jeg ved at der skal sættes noget ind i "HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shellex\ContextMenuHandlers" og at det der skal sættes ind sandsynligvist skal være en clsid. F.eks. kan man tilføje menupunktet 'Tøm Papirkurv' ved at tilføje {645FF040-5081-101B-9F08-00AA002F954E} til standardværdien af en undernøgle til ovenstående.

Det jeg ikke ved er hvordan jeg får min egen kommando herind.

Hvis der lige er nogen der kan vise mig hvordan man gør, vil jeg være MEGET taknemmelig.

Jeg giver 200 points for denne, da jeg selv har vold-googlet den i et stykke tid nu uden held (jeg ville gerne give mere, men regler er jo nu engang regler og 200 er maksimum)
Avatar billede jokkejensen Novice
18. januar 2006 - 22:40 #1
http://www.google.dk/search?q=customize+ContextMenuHandlers&hl=da&lr=&start=0&sa=N

Der er et hav af eksempler... behold points hvis du finder noget nyttigt, orker ikke lige til at finde en der dækker dine behov, men screendumbs fra de første 2 sider af resultater viser at det ikke er så svært :)
Avatar billede jokkejensen Novice
18. januar 2006 - 22:40 #2
Avatar billede cryptoknight Nybegynder
18. januar 2006 - 22:44 #3
Takker for hurtigt svar, men det giver mig ikke rigtigt noget. Det virker stadigvæk kun når man klikker på en mappe eller en fil, og ikke inden i mappen (Background\shellex\ContextMenuHandlers)
Avatar billede cryptoknight Nybegynder
19. januar 2006 - 19:02 #4
Jeg fandt selv denne side: http://www.codeproject.com/shell/shellextguideindex.asp - "The Complete Idiot's Guide to Writing Shell Extensions", hvor der i kapitel VII er beskrevet hvordan man laver lige præcist det jeg gerne vil have. Nu skal jeg bare have lært at programmere i Visual C++, men det lærer jeg vel. :-)

Med andre ord: jeg lukker.