Avatar billede tjdb Nybegynder
18. januar 2006 - 19:54 Der er 5 kommentarer

Gennemløb og reager på markerede celler

Hej

Jeg har brug for en rutine der kan gennemløbe cellerne i en kolonne reagere forskelligt afhængigt af om cellen er markeret eller ej.

for c = 1 to (antal rækker i kolonnen)
  if celle(c) = markeret then
    fnc1
  else
    fnc2
next c
Avatar billede bak Seniormester
18. januar 2006 - 22:19 #1
Hvad mener du med markeret. ?  At cellen er selected eller har en bestemt farve eller ?
Avatar billede bak Seniormester
18. januar 2006 - 22:25 #2
Hvis du mener valgt/selected så er her en kode

Sub test()

Dim rCell As Range
  'gennemløb alle markerede celler
  For Each rCell In Selection
      If Not Intersect(rCell, Range("A1:A200")) Is Nothing Then
        'hvis cellen er markeret og indenfor A1:A20
        fn1
      Else
        'hvis cellen ikke er markeret
        fn2
      End If
  Next

End Sub
Avatar billede tjdb Nybegynder
18. januar 2006 - 22:58 #3
Ikke helt godt nok. Undskyld jeg skulle have udtrykt mig mere præcist.
Jeg har f.eks. data i cellerne A1 til A6, men kun markeret/selected (med ctrl mouse) cellerne A2 og A4.

Rutinen skal ikke kun virke på cellerne der er markeret/selected (In Selection) men gennemløbe alle cellerne fra A1 til A6 og udføre en handling for cellerne der er markerede og en anden handling for de ikke markerede celler. Håber det er mere tydeligt nu.
Avatar billede kabbak Professor
18. januar 2006 - 23:24 #4
Sub test()
    Dim rCell As Range
    Dim A As String
    A = Selection.Address ' finder adressen på  alle markerede celler
    For Each rCell In Range("a1:A6").Cells
        If Not Intersect(rCell, Range(A)) Is Nothing Then
            'hvis cellen er markeret og indenfor A1:A6
            fn1
        Else
            fn2
        End If
    Next
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
25. januar 2006 - 23:25 #5
marker mit navn og tryk accepter, hvis det virkede