Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 11:17 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Hvad koster linux ?

Hej derude

JEg har et spørgsmål . koster linux ikke rigtig meget

og hvis det gør hvad kan man ellers skaffe dett ?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
18. januar 2006 - 11:21 #1
Linux er frit (ikke helt det samme som gratis).

Mange linux distroer kan du få i gratus udgave. Med gratis forståes at du kan selv hente dem ned fra nettet og installere det ifølge online vejledninger.

Linux kan også købes, enten som billigt CD set som alternativ til download, ofte i sampak med manualer, eller i noget dyrere enterprise editions (Red Hat eller SuSe f.eks.)
Avatar billede strych9 Praktikant
18. januar 2006 - 11:51 #2
Linux er kun gratis hvis din tid ikke har nogen værdi =)

Nuvel, læs eventuelt lidt på www.debian.org
og her kan du købe feks Debian hvis du ikke gider at downloade + brænde den selv: http://www.linuxpusher.dk/index.php?cPath=7_39
Avatar billede zypher212 Nybegynder
18. januar 2006 - 12:17 #3
strych9 --> Jeg vil dog mene at i det lange løb koster Windows mindst ligeså meget som Linux, samt at der i Windows er en del "issues" der er møgbelastende.

Men ellers ja, Linux KOSTER en del af din tid. Men forvent ikke at det koster mere tid end det
gjorde dengang du begyndte at lege med Windows. :) (Hvis du har brugt Windows i mange år, har du sandsynligvis, som jeg, brugt meget lang tid på det.)

Jeg vil anbefale dig at starte med Ubuntu eller noget lignende. Nem installation, og god at komme igang med. :) Vil man pille kan man også det... Tror jeg har installeret det en 5-6 gange pga for meget pil :)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
18. januar 2006 - 12:21 #4
Nu skrev jeg også "frit" og ikke "gratis"  :-)  men administrationsomkostninger er der uanset om det er *NIX eller windows. Det kan så diskuteres meget om hvor TCO er mindst, men anyway ;-)
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 12:31 #5
okay:P tak . men hvor kan jeg så hente det ?
Avatar billede strych9 Praktikant
18. januar 2006 - 12:32 #6
Avatar billede zypher212 Nybegynder
18. januar 2006 - 12:33 #7
Det var så det frygtede spørgsmål :-)

Linux kan, i form af forskellige distributioner, hentes på de forskellige distributioners hjemmesider. :) Et svar du ikke blev klogere af...

Læs på www.distrowatch.com eller www.linuxbog.dk om de forskellige distributioner. :)
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 12:34 #8
okay tak for hjælpen .
MEn kan man have windows og linux på samme computer ?
Avatar billede strych9 Praktikant
18. januar 2006 - 12:35 #9
Nej de 50 vigtigste er faktisk på sunet.se
Ved ikke om sunsite.auc.dk kører deres mirror længere

ja du kan dual boote mellem windows og linux.. bare sørg for at windows installeres først. Tommelfingerregel: Altid installere det ældste eller mest primitive først, og det er altså Windows.
Avatar billede zypher212 Nybegynder
18. januar 2006 - 12:36 #10
Ja det kan man sagtens... Du skal lave en partition til det, og sætte din computer op til at dualboote. Men så virker det også. Og det ER faktisk ikke så svært. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2006 - 12:36 #11
SUNSITE DK ligger idag på http://mirrors.dotsrc.org/
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 12:36 #12
stych det du skrev . er det bare noget der skal ligges på en cd og brændes ud ?
Avatar billede strych9 Praktikant
18. januar 2006 - 12:39 #13
Der ligger .iso images af de vigtigste linux distrobutioner på sunet.se. Du skal bare bruge et brænder program som forstår .iso for at få cd image brændt.

Jeg kan ikke give dig den nøjagtige sti til noget på ftp fordi jeg sidder bag en firmafirewall ligenu som ikke tillader ftp.¨..
men først skal du altså vælge linux distribution også...
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 12:39 #14
hvad er det helt præsis jeg skal bruge de hjemmesider til ?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
18. januar 2006 - 12:40 #15
dit valg af linux distro vil nok afhænge af og du skal bruge det som desktop maskine eller som server..
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 12:40 #16
okay strych . jeg prøver mig lige lidt frem
Avatar billede zypher212 Nybegynder
18. januar 2006 - 12:40 #17
strych9 --> Hvor på den ftp server ligger de distributioner og hvordan skal han nogensinde kunne vælge en frem for en anden?
Du giver ikke meget råd og vejledning, og han aner jo ikke hvor han skal finde dokumentation bagefter. Bare for lige at fluekneppe lidt :)
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 12:40 #18
Jeg skal bruge det som en desktop maskine
Avatar billede strych9 Praktikant
18. januar 2006 - 12:42 #19
zypher212 -> jeg mener at det er i /pub/distributions/Linux/ sådan ud fra hukommelsen, men jeg kan som sagt ikke kigge ligenu.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
18. januar 2006 - 12:43 #20
Jeg ville nok vælge Mandriva som ny linux bruger til desktop brug.
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 12:44 #21
strych9 Kan du så ikke kigge senere ? .
Avatar billede zypher212 Nybegynder
18. januar 2006 - 12:45 #22
dfischer --> Du kan bruge de sider jeg postede tidligere til at læse om de forskellige distributioner. På hver enkelt distributions hjemmeside er der som regel en guide til installation opsætninger osv. Du kan som regel også hente de .iso filer der bliver omtalt derfra.
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 12:46 #23
OKay fsconsult> hvor kan jeg så fine det ? ..

Okay strych9> Jeg kan ikke ligefrem finde en iso fil derinde .
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2006 - 12:46 #24
Redhat Fedora Core, Mandrivia, Ubuntu er nok gode valg i den henseende at
de er meget udbredte (nemme at få hjælp til), velegnet til bl.a. desktop
brug og ikke svære at komme igang med
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 12:48 #25
OKay zypher212> Jeg vil prøve og se om det er noget jeg kan finde ud a . jeg har nemlig ikke prøvet sådan noget her før . så
Avatar billede zypher212 Nybegynder
18. januar 2006 - 12:49 #26
okay nu fandt jeg dem

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/

:) Man skulle bare kigge ordentligt efter :)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
18. januar 2006 - 12:50 #27
http://mirrors.dotsrc.org/mandrake/official/iso/i586  (mandriva hed tidligere mandrake)
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 12:51 #28
arne v> hvor kan jeg få fat i de ting . og har du en mail jeg kan kontakte
dig på eller noget hvis jeg skal bruge hjælp ?
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 12:52 #29
Okay zyper212>  hvad skal jeg så gøre med det du fandt ?

fsconsult.dk> Er det der hvor jeg kan det styresystemet ?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2006 - 12:54 #30
alle 3 distroer er tilgængelige på de links som allerede er postet

læs selv på www.linuxbog.dk og spørg her når du kører fast - der er masser
af Linux expertise her
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 12:55 #31
OKay arne
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 12:59 #32
fsconsult> skal jeh bare downloade de 3 iso filer?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
18. januar 2006 - 12:59 #33
jep!
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 13:03 #34
Okay :P . tak for hjælpe alle sammen :) . jeg skriver hvis jeg render indi problemer igen :P hej hej
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 13:04 #35
hvad er det her til ?
Avatar billede dfischer Nybegynder
18. januar 2006 - 13:07 #36
hov ikke noget alligevel
Avatar billede fut21 Nybegynder
19. januar 2006 - 10:48 #37
Hvis jeg var dig ville jeg vælge PClinuxOS, du finder den her:
http://www.klid.dk/
Grunden til at jeg foreslår PClinuxOS er, at den er od til begynderen, den er bygget over mandriva, og alt fungere efter installation. Derudover er det en såkaldt livecd d.v.s at du kan boote på den og bruge systemet uden at den røre ved din/e harddiske.
Du kan se nogle screenshots af distributionen her:
http://www.tuxmachines.org/gallery/pclos92f