Avatar billede moejensen Nybegynder
17. januar 2006 - 14:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

format til dato og tid

Hvilke format skal jeg bruge hvis jeg gerne vil gemme dato og tid på følgende format: dd-mm-åååå tt:mm:ss

det skal være så jeg senere kan sortere efter dato
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
17. januar 2006 - 14:15 #1
Det er en generel fejlopfattelse, at man kan styre den måde, som SQL Server gemmer dato/tid på.

Dato/tid bliver gemt i SQL Serverens interne format, og det er det format, der sorteres efter.

Formatet dd-mm-ååå tt:mm:ss er et indtastnings og/eller visningsformat, som KLIENT applikationen styrer. Formattering af dato/tid er IKKE SQL serverens opgave.
Avatar billede moejensen Nybegynder
17. januar 2006 - 14:17 #2
okay, men hvordan gemmer jeg det så i databasen?

jeg skal nemlig til at konvertere det fra en anden database, hvor formatet er som nævnt.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
17. januar 2006 - 14:19 #3
Du tager datoen fra den anden database og formatterer i ISO formatet:

yyyymmdd tt:mm:ss

Det vil SQL Server altid kunne forstå uanset hvilken visning, den er sat op til.
Avatar billede moejensen Nybegynder
17. januar 2006 - 14:28 #4
okay, så selvom datetime feltet kun har 8 karakter, så kan det godt spise et format på 16 karakter?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
17. januar 2006 - 14:32 #5
8 karakterer??????

Uden at du må hænge mig op på det, så er SQL Serverens interne lagring af datetime værdier foretaget i et float-lignende felt. Heltalsdelen af det indeholder dato-delen med udgangspunkt i en given dato. Komma-delen angiver tidspunktet således at 00:00:00:003 ligger meget tæt på 0, og 23:59:59:997 ligger meget tæt på 1

Enterprise manager foretager en kovertering af det, du taster i dato-felter.
Avatar billede moejensen Nybegynder
17. januar 2006 - 16:17 #6
så virker det :-)