Avatar billede zac Nybegynder
17. januar 2006 - 12:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fyld af celle med farve, ok i Firefox, somme tider problem i IE

Den her fungerer som fyld af celle med farve, skaber en lodret streg mellem celler med tekst på hver side af stregen:
.tdorange {
    width: 2px;
    background-color:#f90;
    color:#f90;
}
og:
echo " <td width='2' class=\"tdorange\"></td>\n";

I Firefox virker det upåklageligt, men i IE er det kun somme tider, stregen/ farven vises (og somme tider kun 1 pixel bred).

Det har formentlig med den tekst at gøre, der fyldes i cellerne ved siden af på begge sider af den lodrette (somme tider manglende) streg. Resultatet afhænger af, hvilke poster, der trækkes ud af en tabel, men jeg kan ikke se noget mønster...

Kildekoden er tilsyneladende ok, bliver accepteret af xhtml validering (transitional).

Nogen idé om, hvad det er, IE ikke kan li'?
Hvad kan det være i de tilstødende celler, som somme tider får farven til ikke at blive vist? (der er over 700 linier kode, så den vil jeg helst ikke bebyrde jer med)
Avatar billede larsny Nybegynder
17. januar 2006 - 13:10 #1
hmm måske er det fordi du skiver dens brede 2 steder.

har du celler, hvor indholdet måske presser den til at være mindre?
Avatar billede zac Nybegynder
17. januar 2006 - 15:00 #2
Havde ikke engang set, at width 2 står to steder, men det gør ingen forskel kun at skrive det en gang, og det giver samme resultat, hvad enten width står i css eller i td.

Der er ingen af cellerne, der indeholder andet end
<td width='2' class=\"tdorange\"></td>
De andre celler i samme række er også konstante, det er kun det indhold af tekst og billeder, der hentes ind, som varierer - det må være derfor, det fungerer rigtigt i nogle tilfælde, men ikke i andre.
Avatar billede zac Nybegynder
17. januar 2006 - 15:04 #3
Har nu prøvet at slå forskellige ting fra - problemet er formentlig billederne, selv om de skulle holde sig inden for deres celles bredde, ser nærmere på det...
Avatar billede larsny Nybegynder
17. januar 2006 - 18:05 #4
Umiddelbart vil jeg tro det laver sjov når der slet ikke er noget i en af cellerne..?
Avatar billede roenving Novice
17. januar 2006 - 18:08 #5
Jeg ville prøve:

.tdorange {
    width: 2px;
    background-color:#f90;
    color:#f90;
    font-size:0;
    line-height:0;
}
og:
echo " <td class=\"tdorange\">&nbsp;</td>\n";
Avatar billede zac Nybegynder
17. januar 2006 - 20:59 #6
Så, nu fik jeg løst det, prøvede mig frem små skridt af gangen - men browsere er nogle mærkelige nogen.
Det var ikke css'en, der var problemet - eller løsningen lå i hvert fald her:
I cellen står der et sted:

echo "<div class=\"figurtitel\">";
echo $figurTitel;
echo "</div>";

Hvis den figur titel er længere end cellen er bred, kan IE godt finde ud af at lade teksten fortsætte på næste linie, men IKKE uden at forskubbe tingene, så .tdorange bliver udeladt. Så snart længden på $figurTitel er mindre end 1 hel linie, fungerer det fint igen.

Jeg kan ikke forstå, at IE reagerer således, men det gør den. For der er da ikke nogen krav i <div></div> om, at den skal være højst 1 linie, vel?

css'en for titlen:
.figurtitel { font-family: "Verdana", serif;
font-size : 105%; letter-spacing: 2px; background: white; color: #666600; font-weight : bold;
}

Den er da god nok, ikke? xhtml-valideringen gør i hvert fald ikke vrøvl...

Tak for bidragene.
Avatar billede olebole Juniormester
17. januar 2006 - 23:20 #7
<ole>

Jo, tingene validerer, men en validator kan jo også kun gennemskue syntaksfejl ... ikke om koden giver mening  :)

Visse browsere har haft svært ved at læse font-navne, skrevet med stort. Desuden bør du kun escape font-navne, hvis de indholder mellemrum eller andre 'ulovlige' tegn.
Når det er sagt, virker det underligt, du sætter 'serif' som den generiske font - da du som førstevalg skrive 'verdana', som jo er en sans-serif skrift  ;o)

    font-family: verdana, sans-serif;

- er nok lidt mere logisk  :)

Derudover understøtter (heller ikke) IE XHTML:
    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538

- og IE7 kommer heller ikke til at understøtte XHTML.

/mvh
</bole>