Avatar billede kadol Nybegynder
17. januar 2006 - 09:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Surftown nægter EAN fakturering til det offentlige - andre?

Hej

Vi er en offentlig virksomhed hosted hos Surftown A/S siden december 2004. Siden 1.2.2005 (e-dag) skal alle fakturaer til det offentlige fremsendes elektronisk i VANS systemet (unikke EAN numre, OIOXML format). Men det nægter Surftown A/S! Iflg. loven kan en privat virksomhed ikke nægte at handle med det offentlige på denne baggrund, og Surftown A/S har selv oplyst, at de har mange offentlige virksomheder blandt deres 150000 kunder. Men alligevel, trods muligheden for at fremsende en papirfaktura uden omkostninger til et såkaldt LÆsInd bureau nægter Surftown A/S at gøre det. Vi kan ikke betale fakturaer på anden måde, og webhotellet er ved at blive suspenderet.
Jeg har så undersøgt andre udbyder som Web10, Concor, B-one og Danhost som allesommen tilbyder EAN fakturering.
Er der andre offentlige kunder hos Surftown A/S der har oplevet det samme eller nogen der kan anbefale andre udbyder?
Jeg har har ellers været godt tilfreds med ydelserne i deres webhotel.
Avatar billede agermose Nybegynder
17. januar 2006 - 10:03 #1
jeg kender af gode grunde ikke noget til hvordan surftown og andre håndtere deres fakturaer, men INGET er gratis - heller ikke at sende en faktura via læsindbureau. Hvis du kun tager f.eks. 9,- per måned, så skal faktureringen virkelig være billig gennemført og automatiseret. Det er en simpel opvejning af om man gider det administrative bøvl med læsind hvor pengene ofte efterfølgende ikke bliver betalt til tiden fordi det offentlige ikke selv har helt styr på håndteringen af elektronisk fakturaer.

Der med ikke sagt, at jeg er enig i deres valg, men det er deres og det er i hvertfald ikke billigt eller gratis at håndtere det offentlige efter at de har índført elektroniskefakturaer.

Heldigvis har du jo fundet mange andre, der vil hjælpe dig :-)
Avatar billede kadol Nybegynder
17. januar 2006 - 11:34 #2
Brug af certificerede LæsInd Bureauer er gratis for små og mellemstore virksomheder, indtast CVR og se på: http://www.eogs.dk/sw7483.asp
ellers er der både fakturaportal på internettet, patches til økonomisystemer og andre muligheder for at komme til at betale.

Det, der undrer mig bare er, at Surftown har en dissideret erhversafdeling og alligevel ignorerer den offentlige sektor som jo i Danmark udgør ca. 25%.
Avatar billede agermose Nybegynder
17. januar 2006 - 14:55 #3
I det private, der koster arbejde noget ;-) I den sammenhæng er det lidt mindre vigtigt, om det koster 4,75 i porte og et stykke papir, om det er gratis at sende en PDF kopi til et læsind firma eller om det så havde kostet 10,- per faktura hos et læsind firma. Det er arbejdskraften, der koster.

en gammel tommelfingerregl sagde, at det kostede 85,- at sende/behandle en faktura.

Hvis hele ens setup er automatiseret - f.eks. for at kunne betjene kunder for 9,- per måned, så har man to muligheder hvis man skal betjene det offentlige. Betjen denne målgruppe manuelt eller lav ændringer i ens setup, så dette også er automatiseret.
Begge dele koster penge og skal selvfølgelig holdes op i mod hvor mange offentlige kunder man har. Og måske er en manuel betjening gennem et læsind firma liiidt mere besværligt og det tager liiidt længere tid inden fakturaen bliver behandlet og i rigtig, rigtig mange tilfælde har det simpelthen taget uendligt lang tid inden pengene kom :-)

VIGTIGT: jeg aner oplagt intet om hvordan Surftown hænger sammen eller hvad deres bevæggrunde er!!!

Men når du siger, at den offentlige sektor udgør 25% - 25% af hvad? Det er sådan set det eneste interessante. Hvis det er 25% af alle webhoteller, så er det interessant, hvis det ikke er, så er det uinteressant ;-) groft sagt *G*
Avatar billede it-dk Nybegynder
19. januar 2006 - 13:57 #4
Jeg har ikke den store erfaring med Surftown på dette område. Men jeg kender en anden udbyder jeg kan anbefale www.unitspeed.dk som sender elektroniske faktura til det offentlige. Jeg har en ven som er i det offentlige og som bruger www.unitspeed.dk og de er tilfredse med deres service.
Avatar billede kadol Nybegynder
01. juni 2011 - 15:11 #5
Surftown har ændret procedure til at man selv beder om gensendelse af en modtaget faktura på EAN - dette er så stadig ikke automatisk og ret besværlig.
Avatar billede kadol Nybegynder
01. juni 2011 - 15:13 #6
Surftown har ændret procedure til at man selv beder om refakturering på EAN - besværlig og manuel.