Avatar billede Kengun Praktikant
16. januar 2006 - 11:08 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Rettigheder på domæner

Har lige et spørgsmål angående domæner.

Kan jeg for eksempel registrere et domæne som www.Passat.net eller www.Touran.net og så få balade med Volkswagen? Begge de 2 domæner er allerede optaget, men det er det juridiske jeg lurer på. Har Volkswagen enerett på slige navn? Jeg kan måske være med på at dem har enerett på Volkswagen, men hvordan kan det være med de modell navn? Er det ikke slig at det er "første mand til møllen" som også gjælder når man registrere domæner, eller er der spesielle regler med domæner? Kan Volkswagen true dem der har taget domænene med at dem skal lægge ned websidene, etc.?
Avatar billede leif Seniormester
16. januar 2006 - 11:14 #1
Du kan reelt registrere dem hvis de er ledige, du kan altid risikere at de vælger at lave en klage eller retsag på det.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
16. januar 2006 - 11:16 #2
Hvis de har registreret Passat som registreret varemærke (hvad de formentlig har), så er jeg ret sikker på at de kan kræve domænerne overdraget til dem, hvis de vil...
Avatar billede hanne_e Nybegynder
16. januar 2006 - 11:23 #3
Man kan godt risikere at måtte afgive et domæne. http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=485

Udgangspunktet er dog at det ikke er lovligt uberettiget at bruge andres navne eller forretningskendetegn i et domænenavn. I så fald er der tale om en overtrædelse af Varemærkelovens §4:
Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der ikke har dennes samtykke, at gøre erhvervsmæssig brug af tegn, hvis
1. Tegnet er identisk med varemærket og de varer eller tjenesteydelser, for hvilke tegnet er taget i brug, er af samme art som de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er beskyttet, eller 2. Tegnet er identisk med eller ligner varemærket og varerne eller tjenesteydelserne er af samme eller lignende art, såfremt der er risiko for forveksling, herunder at det antages, at der er en forbindelse med varemærket.

Der var på et tidspunkt en sag, så vidt jeg husker med ure, hvor en sælger af brugte ure måtte afgive domænenavnet fordi han kunne forveksles med de "ægte". Men mon ikke de tilbyder at købe domænet af dig før de går i retten?
Avatar billede Kengun Praktikant
16. januar 2006 - 21:03 #4
Tusind tak for svar alle 3. Spørgsmålet er nu nogle timer gammelt, og jeg er tilfreds med svarene, så jeg vil nu lukke. Vil i alle 3 være venlige å lægge et svar?
Avatar billede hanne_e Nybegynder
17. januar 2006 - 00:01 #5
Det vil jeg da gerne :-)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
17. januar 2006 - 06:03 #6
svar
Avatar billede leif Seniormester
17. januar 2006 - 09:19 #7
.