Avatar billede hotmoller Nybegynder
15. januar 2006 - 02:29 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Efficiency - beregning af forhold mellem updates og queries

Hej eksperter

Jeg er ved at regne gamle eksamenssæt til en databaseeksamen, og er nu stødt på opgaver af følgende type:

Suppose that you are the administrator of a database with two common queries, Q1 and Q2.

• Both queries take 100 ms to execute without an index.
• For each query we may choose to build an index which lowers the query time to 40 ms.
• The time for inserting a new tuple is 20 ms, plus 20 ms for each index.

When is it advantageous to have indexes for Q1 and/or Q2?

Kan I hjælpe mig i retning af en formaliseret løsningsmetode - må indrømme mit gymnasie matematik er langt væk.

Hurtig hjælp påskønnes - da jeg desværre er lidt sent ude.

På forhånd tak !!

/hotmoller
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2006 - 15:20 #1
NQ1 = antal query1
NQ2 = antal query2
NI = antal insert

hvis NQ1*60-NI*20>0 => NQ1/NI > 1/3 så skal det først index laves
hvis NQ2*60-NI*20>0 => NQ2/NI > 1/3  så skal det andet index laves
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2006 - 05:38 #2
OK ?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. oktober 2006 - 04:05 #3
??