Avatar billede fly__one Nybegynder
14. januar 2006 - 11:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Stoppe afspilning af funktion

Jeg har skrevet 5 funktioner i VBA. Funktion1 er ret tidskrævende pga. mange data og beregninger(og sikkert dårlig programmering).

Det irriterer mig derfor, at når jeg anvender en af de 4 andre funktioner, afspilles Funktion1 også, hvilket er meget tungt og tidskrævende.

Er der en metode, hvorpå man kan adskille eller styre, hvornår funktioner - skrevet i VBA - skal afspilles/gennemberegnes? Jeg vil ikke slå ”automatisk beregning fra” som ellers kunne være en løsningsmulighed.
Avatar billede kabbak Professor
14. januar 2006 - 11:24 #1
prøv at sætte den tunge kode herind, så er der nok nogen der kikker
Avatar billede fly__one Nybegynder
14. januar 2006 - 13:33 #2
Den "tunge" kode skal søge på en række- og kolonneoverskrift for at kunne returnere en værdi i en matrix.

Hvordan skrives det mest effektivt og optimalt??
Avatar billede kabbak Professor
14. januar 2006 - 14:38 #3
Læs området ind i et array, og find den via vba
Avatar billede bak Seniormester
14. januar 2006 - 16:18 #4
Som kabbak skriver så smid koden herind, så vi kan optimere den.

Hvis der står Application.Volatile
i koden kunne du måske slette det, så genberegnes funktionen ikke for hver ændring.

Et alternativ kunne være at slå Automatisk beregning fra i begyndelsen af de andre makroer og sætte den til igen i slutningen.

der er måske flere andre alternativer, men det afhænger af hvad du allerede har.
Avatar billede fly__one Nybegynder
14. januar 2006 - 17:04 #5
Her den del der skaber problemer rent tidsmæssigt:

Public Function Funktion1(Område As Range, Måned As Byte, År, ISO As String)
Dim n, m, i, j As Integer
Dim Dato_Var As String
Dim Mdr
Application.ScreenUpdating = False

n = Område.Rows.Count
Mdr = Format(Måned, "00")
Dato_Var = År & "-M" & Mdr

For i = n To 2 Step -1
If Not Område(i, 1) = Dato_Var Then
Else
Exit For
End If
Next i
...
Avatar billede kabbak Professor
14. januar 2006 - 19:22 #6
Public Function Funktion1(Område As Range, Måned As Byte, År, ISO As String)
Dim n, m, i, j As Integer
Dim Dato_Var As String
Dim Mdr
Application.ScreenUpdating = False
Område1 = Område ' NY
n = Område.Rows.Count
Mdr = Format(Måned, "00")
Dato_Var = År & "-M" & Mdr

For i = n To 2 Step -1
If Not Område1(i, 1) = Dato_Var Then'RETTET
Else
Exit For
End If
Next i

For 3922 rækker tog det
'3min og 10sek for din kode
'45 sek.efter ændring
Avatar billede fly__one Nybegynder
15. januar 2006 - 09:20 #7
Kabbak det virker ok så du kan få pointene.
Er det muligt at erklære variablen "område1" så den ikke er en variant-type??
Avatar billede kabbak Professor
15. januar 2006 - 09:59 #8
hvad har du imod en variant,?

Jå vidt jeg ved, skal det være en variant, men du må gerne prøve.
Avatar billede fly__one Nybegynder
15. januar 2006 - 20:17 #9
Jeg mener bare at variant er den tungste erklæring, men har accepteret svar
Avatar billede bak Seniormester
16. januar 2006 - 20:43 #10
Det skal være en variant som kabbak skriver.
Det skyldes bla. at den skal være klar til at modtage et ukendt antal data.
Kabbak læser jo alle celler i området ind i et array af variabel størrelse.
Avatar billede bak Seniormester
16. januar 2006 - 20:55 #11
apropros varianter:
Dim n, m, i, j As Integer

Denne linie fra din kode dim'mer IKKE n, m og i som integer, men som variant. Kun j bliver dim'met som integer.
I VBA kan man ikke gøre sådan, men derimod skal alle dim'mes hver for sig.
Dim n As Integer, m As Integer, i As Integer, j As Integer