Avatar billede deepcore Nybegynder
13. januar 2006 - 20:26 Der er 13 kommentarer

Hvordan finder jeg ud af hvor rpm har installeret et program?

Jeg har installeret en del software via rpm.
Nu skal jeg tilfældigvis rette lidt i en konfigurations fil til et program (xmms) der er installeret via rpm .... men hvordan finder jeg ud af stien hvor det er installeret ...(så jeg kan finde konfigfilen?)
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2006 - 20:34 #1
prøv rpm -qi på pakken
Avatar billede deepcore Nybegynder
13. januar 2006 - 20:50 #2
[bo@localhost ~]$ rpm -qi xmms-1.2.10-9.1.1.fc3.fr
Name        : xmms                        Relocations: (not relocatable)
Version    : 1.2.10                            Vendor: Freshrpms.net
Release    : 9.1.1.fc3.fr                  Build Date: Thu 04 Nov 2004 01:25:29 AM CET
Install Date: Fri 02 Dec 2005 09:38:57 PM CET      Build Host: python2.freshrpms.net
Group      : Applications/Multimedia      Source RPM: xmms-1.2.10-9.1.1.fc3.fr.src.rpm
Size        : 5421735                          License: GPL
Signature  : DSA/SHA1, Fri 05 Nov 2004 07:47:33 PM CET, Key ID 692ac459e42d547bPackager    : Matthias Saou <matthias.saou@est.une.marmotte.net>
URL        : http://www.xmms.org/
Summary    : A multimedia player for X which resembles Winamp.
Description :
Xmms is a multimedia player for the X Window System with
an interface similar to Winamp's. Xmms supports playlists and
streaming content and has a configurable interface.

... man får iøvrigt samme besked ved at skrive rpm -qi xmms ... nogen andre ideer?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2006 - 21:35 #3
viser

rpm -qc xmms

noget ?
Avatar billede strych9 Praktikant
13. januar 2006 - 23:42 #4
cd ~ && ls -al

skulle jeg mene...
den ligger vel som fil i home folder med . foran så den er skjult.
Avatar billede lap Nybegynder
14. januar 2006 - 10:01 #5
rpm -ql xmms
Viser alle filer der er blevet installeret
Avatar billede lap Nybegynder
14. januar 2006 - 10:01 #6
og "locate xmms" viser hvor filer med xmms i navnet ligger på maskinen.
Avatar billede strych9 Praktikant
16. januar 2006 - 23:59 #7
Fandt en website til at gøre det også:
http://search.rpmseek.com/search.html?hl=com
Avatar billede deepcore Nybegynder
18. januar 2006 - 00:08 #8
tjaa... lap's forslag viser hvor filen er, så der er point til ham... undrer mig nu stadig over hvorfor rpm ikke kan fortælle mig hvor den har installeret det.
Avatar billede lap Nybegynder
18. januar 2006 - 10:56 #9
forstår ikke hvad du mener med "hvor den har installeret det" - rpm -ql viser jo netop, hvor den har installeret alle filerne?
Avatar billede strych9 Praktikant
18. januar 2006 - 11:39 #10
deepcore: Du kan sammenligne de skjulte filer i home folder lidt med HKCU i windows registreringsdatabasen. De nøgler bliver bygget første gang en bruger åbner programmet, og det samme gør de filer på linux.
Individuelle conf filer pr bruger gemmes i home folder og det gælder for rigtigt mange ting vedrørende desktop.. gør som jeg siger:
cd ~ && ls -al
Avatar billede deepcore Nybegynder
19. januar 2006 - 11:37 #11
hej strych9.
Du har skam ret i at filerne ligger der. ... og i at grunden til at det ikke virkede første gang var fordi jeg havde brugt en anden user til at oprette xmms med og endnu ikke havde kørt det....

Men, ok, userspecifikke settings liger i ~/.skjultefiler

... men der må sgudda stadig være en måde jeg kan få installeren til at spytte ud med hvor den har placere seve
Avatar billede deepcore Nybegynder
19. januar 2006 - 11:39 #12
...placeret selve programmet... jeg mener... rpm må have oplysningerne et eller andet sted siden den kan uninstalle programmet. findes der evt. en script fil der forklarer hvor tingene skal lægges ...
Avatar billede lap Nybegynder
19. januar 2006 - 13:44 #13
Du kan jo altid tage fat i source-rpm og kikke på scripts og BUILD informationen - her kan du også se, hvordan scripts afvikles.

Men det er ret meget at gøre for at finde ud af, hvor xmms installeres :-)