Avatar billede allan80 Nybegynder
13. januar 2006 - 18:02 Der er 6 kommentarer

problemer med dvd-brænder

jeg har et problem med min dvd-brænder den er pludselig blevet meget langsom men kun når den skal brænde dvder, når det er cder er der ingen problemer. for at ungå fejlbrændinger er jeg nød til at sætte hastigheden ned til 2,4x og selv ved den hastighed kan det ske. jeg har hele tiden brugt nero men har også prøvet clone dvd med samme resultat den skriver at det vil tage ca 23 min men det tager op til 50 min nogle gange har den stået og brændt i 10 timer uden fejlmelding men er gået i stå ved fx 75%. jeg har den nyeste firmvare installeret. min brænder er en nutech NU DVDRW DDW-082. når jeg får en fejlmelding og lukker nero ned indikerer brænderen stadig at den er i gang og kan ikke åbnes før jeg har genstartet computeren.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
13. januar 2006 - 20:27 #1
Prøv og find brænderproducentens hjemmeside og find den sidste nye opdatering til din brænder.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2006 - 22:22 #2
Du kan også prøve at fejren den i enhedshåndteringen, og genstarte maskinen, for så vil den finde den igen, og installere driveren.

Kører du med XP SP2 ?
Avatar billede allan80 Nybegynder
16. januar 2006 - 02:26 #3
ja jeg kører med sp2. jeg har prøvet at fjerne den og genstarte men det hjalp heller ikke.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 11:38 #4
I enhedshåndtering kan du gå ind under IDE ATA/ATAPI- comtrollere. Ud for både Primær og Sekundær IDE-kanal går  du ind under Egenskaber > Avanceret indstillinger. Sæt enhedstype til Automatisk genkendelse, og Overførselstilstand til DMA, hvis den er tilgængelig.
Avatar billede allan80 Nybegynder
16. januar 2006 - 17:34 #5
det står den på i forvejen. kan det være min brænder der er i stykker
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 19:26 #6
Det kan det sagtens, men inden du kaster den bort, kan du lige prøve at fjerne den fra enhedshåndteringen, og derefter slukker du for maskinen. Nu piller du datakablet af DVD'en oppe ved selve drevet. Start maskinen, og når den er oppe, slukker du for den igen. Nu installere du datakablet igen, og husk at vende det rigtig, og starter maskinen. Den skulle nu gerne finde og installere driveren til drevet.
Bare for at få en start af maskinen uden DVD drev i den.

Det kan selvfølgelig også være noget så trivielt som nullermænd på linsen, men der skal du have drevet ud, og åbne for det, så du meget forsigtig kan komme til linsen med en vatpind.