Avatar billede ly Nybegynder
13. januar 2006 - 13:14 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Forskelligt sourceData når makro skal lave graf

Hej

Jeg har lavet en makro, som laver en graf. Jeg vil gerne lave makroen så den kan lave grafen på forskellige mængder data. Som makroen er nu, laver den grafen baseret på data, der står i "b10:c250". Kan man ikke, på en eller anden måde, få makroen til kun at danne grafen udfra det data den kan finde i et bestemt område (nogle gange kan det være "b10:c30", andre gange "b10:c55" osv.) - jeg vil ikke have en den medtager tomme celler.

Min makro ser pt. sådan ud:

    Range("B10:C10").Select
    Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
    Charts.Add
    ActiveChart.ChartType = xlXYScatter
    ActiveChart.SetSourceData Source:=Sheets("Ark1").Range("b10:c250"), _
        PlotBy:=xlColumns

Håber på hjælp :o)

LY
Avatar billede kabbak Professor
13. januar 2006 - 13:35 #1
prøv denne

Public Sub Graf()
Dim Omrade As String
Range("B10:C10").Select
    Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
    Omrade = Selection.Address
    Charts.Add
    ActiveChart.ChartType = xlXYScatter
    ActiveChart.SetSourceData Source:=Sheets("Ark1").Range(Omrade), PlotBy:=xlColumns
End Sub
Avatar billede kedde65 Praktikant
23. januar 2006 - 12:51 #2
Virkede Kabbaks løsning? Jeg vil mene at du bliver nødt til at sortere data først for at undgå de tomme felter, alternativt kan du lave noget kode der fjerner de "tomme" felter fra grafen bagefter.

/Christian
Avatar billede ly Nybegynder
23. januar 2006 - 15:19 #3
Kabbak løsning virkede perfekt. Tak :o)
Avatar billede kabbak Professor
23. januar 2006 - 15:20 #4
et svar ;-))
Avatar billede kabbak Professor
25. januar 2006 - 23:22 #5
marker mit navn og tryk accepter, hvis det virkede