Avatar billede jezil Nybegynder
13. januar 2006 - 11:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man en metode der viser link skrevet i en tekst

ASP @ JAVASCRIPT

Jeg har lavet en teksteditor, hvor man imellem teksten kan indtaste et link.
Mine overvejelser har været, om linket skulle fremstå som selve URL'en - ligesom når man her på eksperten tilføjer et link i et svar.
Eller skal linket have et navn man selv kan vælge.
Jeg valgte det sidste.
Min syntax i teksteditoren er følgende: <link>navn;URL</link>

Eksempel:
<link>Eksperten.dk;http://www.eksperten.dk</link>

Så skulle teksten fremstå som det endelige resultat på denne måde: <a href="http://www.eksperten.dk">Eksperten.dk</a>

Koden virker også helt fint indtil....
Når ? kommer ind i billedet.
Eks: http://www.moesmus.dk/my.php?sub=77&language=0 hvor spørgsmål indgår i URL'en
Så kløjes replace-funktionen i det, og laver ikke det, den får besked på. Resultatet er at min whileløkke fortsætter i det uendelige.

Så mit 60point sprg er hvordan laver man en metode der ignorere syntaxudtryk som ? er.

-----KODE------------------------------------------------------------------------------

// "nfo" er String-variablen der indeholder teksten hvor i linkene er.

    var l = true;              // Stopper whileløkke
    var ltmp1;                  // Tal, som peger på første tegn i linket (<link>)
    var ltmp2;                  // Tal, som peger på sidste tegn i linket (</link>)
    var subl = new String();    // String der indeholder teksten mellem <link> og </link>
    var ln;                    // Array der indeholder navn og URL. [0] = navn, [1] = URL

  while(l) {
    ltmp1 = nfo.indexOf("<link>");
      if(ltmp1 >= 0) {
        ltmp2 = nfo.indexOf("</link>");
        if(ltmp2 > 0) {
        subl = nfo.substring(ltmp1, (ltmp2)+7) + "";
        if(subl.indexOf(";") > 0) {
        ln = subl.split(";");
          if(ln[1].length > 7) {
            ln[0] = ln[0].substring(6, ln[0].length);
            ln[1] = ln[1].substring(0, (ln[1].length)-7);
            nfo = nfo.replace(subl, "<a href='" + ln[1] + "' target='new' class='plainAtext'>" + ln[0] + "</a>");
          }
          else l=false;
        }
        else l=false;
        }
        else l=false;
      }
    else l=false;
  }

---------------------------------------------------------------------------------------
Avatar billede mm12010 Nybegynder
13. januar 2006 - 13:12 #1
det evt oz gøres således, hvis ikke der er andre faktorer end de ovenstående der skal tages i betragtning:

<%
str="Jeg har lavet en teksteditor, hvor man imellem teksten kan indtaste et link.Mine overvejelser har været, om linket skulle fremstå som selve URL'en - ligesom når man her på eksperten tilføjer et link i et svar.Eller skal linket have et navn man selv kan vælge.Jeg valgte det sidste. <link>Eksperten.dk;http://www.eksperten.dk</link>. Koden virker også helt fint indtil....Når ? kommer ind i billedet.Eks: <link>Moesmus.dk;http://www.moesmus.dk/my.php?sub=77&language=0</link> hvor spørgsmål indgår i URL'enSå kløjes replace-funktionen i det, og laver ikke det, den får besked på. Resultatet er at min whileløkke fortsætter i det uendelige."
str=str.replace(/<link>(.+?);(.+?)<\/link>/gi,"<a href=\"\$2\" target=\"new\" class=\"plainAtext\">\$1</a>");
Response.Write(str)
%>
Avatar billede jezil Nybegynder
13. januar 2006 - 13:45 #2
mm12010 -> Næsten solgt - du har ret i at jeg skal være mere stærk i Regular Expression.
Jeg har prøvet at integrere din løsning
nfo=nfo.replace(/<link>(.+?);(.+?)<\/link>/gi,"<a href=\"\$2\" target=\"new\" class=\"plainAtext\">\$1</a>");

Men HTML-headeren skriver følende:
<a href="" target="new" class="plainAtext"></a>
Avatar billede jezil Nybegynder
13. januar 2006 - 13:48 #3
Efter a´t have læst på hjemmesiden: http://www.webreference.com/js/column5/values.html, fandt jeg ud af, at udtrykket $1 og $2 ikke skal have forslash foran.
Endelige kode:
nfo=nfo.replace(/<link>(.+?);(.+?)<\/link>/gi,"<a href=\"$2\" target=\"new\" class=\"plainAtext\">$1</a>");

Tak for hjælpen - mm12010 vil du have pointene?
Avatar billede mm12010 Nybegynder
13. januar 2006 - 13:49 #4
har du et link til siden?
Avatar billede jezil Nybegynder
13. januar 2006 - 13:55 #5
http://www.run-vikinger.dk
Under markedskalender -> Moesgård -> er teksten som jeg har integreret udtrykket.
Nu fremgår linket http://moesmus.dk/my.php?sub=77&language=0 som det skal!
Avatar billede jezil Nybegynder
13. januar 2006 - 13:57 #6
ups - der skal stå www foran moesmus.dk http://www.moesmus.dk/sub=77&language=0
Avatar billede jezil Nybegynder
13. januar 2006 - 13:58 #7
Avatar billede mm12010 Nybegynder
13. januar 2006 - 14:00 #8
selv tak :o)
Avatar billede jezil Nybegynder
13. januar 2006 - 20:41 #9
Værsgo :-)
Avatar billede jezil Nybegynder
13. januar 2006 - 20:41 #10
værsgo :-)