Avatar billede klund99 Nybegynder
12. januar 2006 - 10:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fremstilling af cd'er og dvd'er

Jeg skal finde ud af hvilke materialer cd'er og dvd'er er lavet af, hvordan skiverne fremstilles, og hvordan de læses på computeren (hvorfor kan en cd kun indeholde 80 minutter).

Den der kommer med den bedste hjælp, iform af brugbare links og/eller forklaringer for points.
Avatar billede screem_brille Novice
12. januar 2006 - 10:47 #1
selve skiverne laves af polykorbonat, grunden til de 80 min, er (ifølge den forklaring vi fik som radiomekaniker) at chefen for enten SOny eller Philips ville have at en elelr anden symfoni kunen være på skiven da hans kone lyttede meget til den (om det er den rigtige forklaring aner jeg ike, men ihvertfald gruden skyldes et valg mellem skive størrelse og datidens teknologi)
Avatar billede gadebarnet Nybegynder
12. januar 2006 - 11:15 #2
*Det var en bestemt indspilning af Beethovens 9. symfoni som varede 74 minutter, og det er faktisk rigtig nok...
Avatar billede screem_brille Novice
12. januar 2006 - 11:18 #3
jeg tænkte godt det faktisk var sådan noget som kunne have (og tilsyneladende er) årsagen, til lige de 74 min som en cd er på ifølge redbook.
Avatar billede scandinavian Nybegynder
12. januar 2006 - 16:09 #4
#1 Ja, det var Philips..
Avatar billede screem_brille Novice
12. januar 2006 - 16:47 #5
der var ihvetfald svar på noget af det ;)
Avatar billede klund99 Nybegynder
13. januar 2006 - 10:50 #6
Du bliver nok nød til at få pointene screem brille :)
Men kender du nogle steder på nettet, hvor der er mere at finde?
Avatar billede screem_brille Novice
13. januar 2006 - 10:55 #7
http://eil.com/explore/guide/cd_making.asp her står lidt, men ellers må du fortælle hvad det prøcist er du vil vide mht hvordan den er de er fremstillet, kan være jeg har noget i mine lære bøger.
Avatar billede klund99 Nybegynder
13. januar 2006 - 15:28 #8
Tak for det. du behøver ikke lede efter mere, jeg fik det jeg ville have.