Avatar billede anders_stigaard Nybegynder
12. januar 2006 - 10:34 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan findes ugedagen ud fra dato?

Jeg er igang med at lave en kalender i JAVA..

Mit problem er at jeg skal vide hvilken ugedag den første i en ny månede er, så jeg kan placere datoerne rigtigt i mit layout..

Altså, kan man på en måde(en funktion el. ligende) finde ugedagen hvis du har en dato og år?
I mit tilfælde er det jo dog kun den 1. i hver månede jeg skal bruge ugedagn på.!

Håber i forstå mit spørgsmål, måske dette er mere simpelt end jeg selv lige regner med :D!
Avatar billede webstuff Nybegynder
12. januar 2006 - 12:01 #1
Prøv at spørge i java afdelingen`??
Avatar billede anders_stigaard Nybegynder
12. januar 2006 - 12:26 #2
hvorfor? det er jo sådan set ikke noget med JAVA at gører? Jeg vil bare gerne vide en måde at finde ud af hvilken ugedag: f.eks. d. 1/7 2008 er ?
Avatar billede martin_moth Mester
12. januar 2006 - 12:38 #3
Meget simpelt og skod-kode-agtigt: Læg alle ugedage d. første i hver måned ind i en tabel for den årerække du har brug for, og slå op i tabellen.

Skal du kun bruge det for fx. de næste 10 år er det jo en lille tabel (120 poster)

Der er garanteret en "matematisk" metode, der tager højde for skudår osv, men den kender jeg ikke. Kender heller ikke til java, og ved ikek hvilke hjælpefunktioner du evt. kan få gavn af der
Avatar billede anders_stigaard Nybegynder
12. januar 2006 - 12:51 #4
Ja den der mulighed bliver det nok også! Men Jeg har brugt en del tid på at finde en matematisk metode, men indtil nu forgæves... Så hvis ingen kan hjælpe mig med den her, ender det nok med jeg må sidder og taste det "manuelt" ind for 10-20 år :)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
12. januar 2006 - 13:28 #5
Avatar billede martin_moth Mester
12. januar 2006 - 13:30 #6
:o)

Det ser ud til, at der er en masse java-funktioner man kan bruge. Måske skulle spørgsmålet være stillet i Java-kategorien (så slap du for skod-svar som mit eget ;o)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
12. januar 2006 - 13:33 #7
Ja, det skal nok siges at jeg intet kender til JAVA programmering, men jeg synes det var underligt at der ikke var en smartere metode til at finde ugenavnet og søgte bare på Google. Jeg er mere til ActionScript (flashprogrammering). ;-)
Avatar billede anders_stigaard Nybegynder
12. januar 2006 - 13:50 #8
larsholmgaard -> det ser fornuftigt ud.. nok først på mandag jeg får det testet :(.. men smid evt. et svar og hvis det virker får du self dine point :)..

Syntes ellers jeg havde været igennem "calendar" funktionerne i JAVA.. der kan man bare se!! hehe!
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
12. januar 2006 - 14:14 #9
Jeg er offline de næste par uger, så jeg lægger bare et svar nu - så må vi se om det virker. Held og lykke med det! :-)
Avatar billede cytg Nybegynder
12. januar 2006 - 15:16 #10
DET har du ikke lyst til at bevæge din ind i for at 'lære java' .. det ville være counter-productive ...

Du vil kigge på java.util.Calendar

Yep.. det er lige det du vil.

have fun.
Avatar billede roenving Novice
12. januar 2006 - 16:37 #11
-- men hvis du snakker actionscript, så er det måske mere relevant at snakke om javascript ?-)
Avatar billede anders_stigaard Nybegynder
19. januar 2006 - 09:49 #12
JA der var en masse funktioner i java der kunne løse dette..

Løst på følgende måde:

Calendar date2 = Calendar.getInstance();

        date2.set(Calendar.YEAR,2006);
        date2.set(Calendar.MONTH,1);
        date2.set(Calendar.DAY_OF_MONTH,1);

        int ugedag = date2.get(Calendar.DAY_OF_WEEK);

lægger et tal over i int ugedag, som representere ugendagen ( http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/constant-values.html#java.util.Calendar.YEAR )... Her den 1 januar, 2006, som er en søndag! :)
Avatar billede anders_stigaard Nybegynder
19. januar 2006 - 09:51 #13
Lars den måde du har skrevet er meget forældet, og svær at få til at virke.. Men det ledte mig til den "rigtige" løsning! Så du får 30 point.. håber det er ok ;)!
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
19. januar 2006 - 09:56 #14
Det er helt i orden Anders - jeg er bare glad for at have hjulpet dig i den rigtige retning. :-)