Avatar billede dugi Nybegynder
11. januar 2006 - 19:47 Der er 3 kommentarer

Udtræk fra tegn 4 til tegn 6 i et felt, fra en tabel

Hejsa,

I undre jer nok over, min titel til spørgmsmålet, men aner ikke hvordan jeg skal beskrive mit problem, på så lidt bogstaver.

Nå, men jeg er stødt på et lille problem.
I min tabel har jeg 1 felt kaldet "date". Dette felt indeholder: "11.01.2006".

I en løkke, som henter alt input fra en anden tabel og smider i en løkke, får jeg en dato af samme slags; "08.01.2006".

Det jeg gerne vil er, at jeg vil matche, inputet fra min løkke (08.11.2006), med det input som ligger i den første nævnte tabel - MEN, det skal være uden de 3 første tegn: dvs. at den skal tælle hvor mange records som matcher det som står i den første tabel.

Lidt bedre overblik:

---------------------------
Tabel "blogs_archives"
---------------------------
name    VARCHAR 255
month  VARCHAR 2
year    VARCHAR 4

---------------------------
Input i tabellen "blogs"
---------------------------
name            month            year
---------------------------------------------------------
Januar          01              2006
---------------------------------------------------------

---------------------------
Tabel "blogs"
---------------------------
heading VARCHAR 255
input  TEXT
date    VARCHAR 10
time    VARCHAR 4

---------------------------
Input i tabellen "blogs"
---------------------------
heading        input            date            time
---------------------------------------------------------
FEDT!          Fed koncert      09.01.2006      19:32
---------------------------------------------------------

Det jeg så gerne vil, er at jeg vil tælle hvor mange "records" i "blogs" der har samme månede og år, som den "record" der bliver kørt i løkken fra tabellen "blogs_archives".

Hvordan kan dette gøres, på den nemmeste måde?
Avatar billede dugi Nybegynder
11. januar 2006 - 19:49 #1
(08.11.2006) skal selvfølgelig være (08.01.2006)
Avatar billede jezil Nybegynder
11. januar 2006 - 22:45 #2
Hvilken prgm koder du i? Bruger du MySQL til direkte udtræk, eller programere du enten i PHP eller ASP? eller andet...

Hvad med "SELECT date FROM blogs WHERE date LIKE '__.01.2006';"

LIKE i SQL giver dig et Wildcard om du vil. Underscore tager alt med. I dette tilfælde den første del af datoen "09"

Recorden vil vise datoen 09.01.2006 og evt andre der også har datoen ??.01.2006.

Håber du kan bruge dette.
Hvis du programmere i eks ASP, hvorfor ikke bruge funktionen Date() ?
Avatar billede jezil Nybegynder
13. januar 2006 - 12:25 #3
Er det noget du kan bruge?