Avatar billede gunni Nybegynder
11. januar 2006 - 19:42 Der er 17 kommentarer

24 timers timer til 30v

Jeg er i gang med et lille projekt hvor jeg vil skifte mit lys over mit akvarie ud med LED's. Jeg vil lave det sådanne at jeg sætter de ca 120 LED's jeg skal bruge i nogle grupper så jeg kan tænde f.eks. 25% af dem kl: 6 Og yderligere 25% kl: 7 osv. (meningen er selvfølgelig at simulere sol op/ned)

Det jeg skal have hjælp til er nogle timere som kan styre dette. altså timere med samme funktion som dem man kan købe til 230v
Er der en som kan hjælpe mig med link til hvor sådanne kan købes, eller bedere med hjælp til at lave et print til det ?
Avatar billede _et Praktikant
11. januar 2006 - 19:51 #1
Skal den være til 30volt?
Avatar billede gunni Nybegynder
11. januar 2006 - 21:05 #2
Ja det er en 30v strømforsyning jeg vil bruge.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
12. januar 2006 - 09:25 #3
Hvor mange dioder har du tænkt dig at sætte i serie i hver gruppe og er det en stabiliceret forsyning du vil bruge ???

M.V.H.
TLV
Avatar billede gyraf Nybegynder
12. januar 2006 - 09:29 #4
Hvorfor ikke have tre 30V-forsyninger, startet/stoppet fra hver sit 220V-ur. Urene er MEGET billige til 220V, og ikke nemme at lave til noget andet.

Er du for resten sikker på, at du overhovedet kan bruge LED's til akvariet? LED's giver et meget smal-spektret, energifattigt lys - jeg tror ikke at akvariet kan klare sig med så lidt..

Jakob E.
Avatar billede gunni Nybegynder
12. januar 2006 - 15:52 #5
"oz3tl" Har ikke lige tænkt på hvor mange i hver serie i nu. (er det en nødvendig oplysning ?) og aner ikke om den strømforsygning er stabiliseret, det er en fra en printer som jeg har i forvejen...

"gyraf" Er du ikke sød at holde dine spørgsmål til det som er relevandt. har godt selv tænkt på at bruge flere forsygninger, og hvis jeg ville det hade jeg nok ikke oprettet dette spørgsmål :-)
Avatar billede gunni Nybegynder
12. januar 2006 - 18:21 #6
Hmmm hvis det er de 30v der er et problem. så kan jeg da bare købe en anden med 12v eller noget andet !
Avatar billede gyraf Nybegynder
13. januar 2006 - 12:31 #7
Jeg synes da egentlig at det var ret relevan(d)t..?
Avatar billede wolfborn Nybegynder
13. januar 2006 - 17:51 #8
hvis vi antager at hver diode ca. bruger 20 mA så skal du bruge en strømforsyning som kan levere 120x 20mA = 2400mA = 2,4 A
Du skal nok have fat i et par stykker, eller købe en stor strømforsyning som har mulighed for at levere den strøm.

Du kunne nøjes med at bruge nogle FET transisorer til at aktivere hver række med LED's.
Hvis du skal lave en timer selv, bliver det lidt svært, det kræver en del præcision, taler af erfaring. Har selv lavet et ur engang.

Der er et samlesæt på denne side som kan bruges måske?
http://www.pchonline.dk/p.asp/id=202
Avatar billede rbu Nybegynder
13. januar 2006 - 21:47 #9
Da du siger at dit problem er timingen, går jeg ud fra at du selv har styr på det med v. Jeg har et løsningsforslag.

Du burde kunne bruge almindelige tænd-sluk ure. Du skal dog være lidt smart for at få dette til at virke.

Mit forslag kan forklares på følgende måde:
Du tager et almindeligt tænd-sluk ur og sætter det til at være slukket eksempelvis 50% af tiden. Du kan nu sætte 2 grupper til dit ur. Den ene kører direkte på uret, og det andet er udstyret med endnu et ur, som har en indstilling. På denne måde kan du få en gradvis effekt at lys og mørke til at simmulere det du ønsker.

Dette bliver selvfølgelig mere realistisk desto flere ure du bruger (også dyrere hvis du ikke har en masse ure i forvejen)
Avatar billede rynke10 Novice
15. januar 2006 - 14:48 #10
Den nemmeste løsning er med et tænd/sluk ur. Hvis du selv skal lave et ur, bliver det lidt besværligt, det skal jo være ret nøjagtigt, ellers går det galt efter en måned, hvis det bare er 1 min om dagen forkert.
Dit tænd/sluk ur starter kl 6 og tænder direkte for de første 25% af lyset. Samtidig starter en timer, der efter 15/20 min tænder relæ nummer 2 o.s.v. Det samme kan så ske når uret slukker, altså der slukkes kun for 25% af lyset, 15 min senere slukker 25% mere o.s.v.
Du skal kun bruge et par relæer og et par timere. De behøver ikke være så nøjagtige, om de kobler ind efter 14 eller 15 min har jo ingen betydning.

Ellers kan du lave det digitalt og fade lyset op, altså tænde én lysdiode hvert 30 sekund, indtil alle er tændt efter 1 time. Det giver lidt mere ledning ;-)
Avatar billede oz3tl Nybegynder
15. januar 2006 - 22:35 #11
WOLFBORN: du har da vist lige glemt at med regne serie modstandene med de skal kunne klare 560mW * 120 stk ~ 70 W når alle dioder er tændt + den varme afgivelse der er fra dioderne, de 2,4A er jo med alle parallel koblede og det var vist ikke gunni's ide.

GYRAF: de nye typer mange kilo candela kan faktisk godt bruges.

M.V.H.
TLV
Avatar billede oz3tl Nybegynder
16. januar 2006 - 05:37 #12
kilo candela = kilo millicandela.

GUNNI: Du kan bruge en pc forsyning den kan levere nok strøm og har overskud til senere udbygning af din ide, og hvis du vil vide hvor mange dioder du kan have i en serie, så tager du 1 - 2 dioder og sætter i serie og via en variabel forsyning et voltmeter og et amperemeter og finder en strøm på 15 - 20 mA og finder så spændingen over dioden/erne og deler med antal OHM'S LOV.

hvor i landet er du bosiddende, for er det i nærheden af 8800 så kan du få "online" hjælp meget hurtigt.

M.V.H.
TLV
Avatar billede gunni Nybegynder
16. januar 2006 - 17:11 #13
wolfborn: ifølge denne side http://led.linear1.org/ hvor der er en udregner. kommer jeg kun til at skulle bruge 300 mA. du skal regne med at de bliver sat i nogle serier også....

Runke 10: det med de relæer og timere er jo en helt perfekt ide. kunne du evt hjælpe mig med et diagram til hvordan jeg skulle lave et sådanne ? hvis nu jeg skulle bruge 7 grupper der hver skulle forsinkes med mellem 5 og 10 min...
Avatar billede wolfborn Nybegynder
16. januar 2006 - 21:05 #14
ja det er fuldstændig korrekt at der ikke bliver trukket så meget strøm når de er serielt forbunden, havde lige misforstået dit spørgsmål.
Avatar billede rbu Nybegynder
16. januar 2006 - 22:13 #15
gunni: kan godt være at Runke 10 har en perfekt idé, men ikke desto mindre fik jeg den først. Synes du bør læse og se at de to forslag faktisk kommer af samme ide (hvor min er ældst)
Avatar billede gunni Nybegynder
16. januar 2006 - 22:36 #16
rbu: Jeg kan altså ikke se at de 2 forslag er ens ? vil dit forslag ikke betyde at der skal bruges flere strømforsygninger ?
Avatar billede rynke10 Novice
17. januar 2006 - 16:11 #17
rbu-> jeg ville skam ikke kopiere. Smid du bare et diagram til ham, jeg samler heller ikke på point ;-)