Avatar billede snigeren Nybegynder
11. januar 2006 - 14:59 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvad søger søgemaskinerne på?

Kan søgemaskinerne se indhold der ligger i en database?

Hvis ikke de kan det kan det jo være noget af en ulæmpe at have hele sitet liggende i en database...

Jeg har læst et par af de andre indlæg her på eksperten, men kan ikke rigtig finde ud af hvordan søgemaskinerne lige virker.

/Snig
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2006 - 15:10 #1
Hvis siderne er synlige (altså du laver links til siderne) fungerer det jo på samme måde som statiske web-sider.
Avatar billede k_bergmann Nybegynder
11. januar 2006 - 17:19 #2
Det er ikke nødvendigvis korrekt.
Jeg har bøvlet en del med optimering af sider der henter indhold fra databaser.
Ofte har det været nødvendig at lave google venlige html sider.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. januar 2006 - 19:35 #3
Søgerobotterne læser html koder og uddrager den tekst der står i disse. Søgerobotterne bevæger sig ad almindelige links for at behandle de enkelte sider.

Du kan sagtens ligge indhold i databaser hvis

1. Du sørger for at de links søgerobotterne skal bevæge sig ad, er så tæt på almindelige href links som muligt

2. Sørger for at teksten vises som helt almindeligt html

Derudover er det en udfordring at optimerer sider der er genereret ud fra en database, men det kan lade sig gøre, hvis den der laver de dynamiske sider og databasen tænker op optimering når han designer.

Jeg har skrevet en artikle om fremtidens søgemaskine, der faktisk beskriver hvordan dagens søgemaskine virker. jeg finder lige et link
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. januar 2006 - 19:37 #4
Avatar billede snigeren Nybegynder
11. januar 2006 - 21:34 #5
ok takker,.. læser lige den... lidt senere :P er lidt smadret nu.

Øhm men er det et problem at menuen på min side er i en menu.php der bliver included på alle sider?

Den ser således ud:
<a href="index.php">FORSIDE</a> | <a href="products.php?mainId=101">MÆRKER</a> | <a href="articles.php">ARTIKLER</a> | <a href="contact.php">KONTAKT</a> | <a href="links.php">LINKS</a> | <a href="cart.php" class="style2">INDK&Oslash;BSKURV</a>

Nogle links bliver med 2-3 parametre i url´en f.eks.: products.php?mainId=101$itemType=enkelt_maerke  og måske et parameter til... skader de extra parametre? Jeg læste lidt om at mere end ét parameter ikke var helt optimalt for de fleste søgemaskiner.
Artiklen var godt nok fra 2002 eller noget så ved ikke om det stadig er relevant.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. januar 2006 - 21:45 #6
Det er stadig relevant, selvom søgemaskinerne er blevet bedre til at læse dynamiske lings. Dine links bør være så lidt dynamiske som muligt. Der er forskellige ting du kan gøre, det afhænger lidt af hvilken web server du har. Dette har jeg også skrevet en artikel om
Avatar billede snigeren Nybegynder
12. januar 2006 - 17:59 #7
ok tak for hjælpen,.. lige en sidste ting,..

Skal man skrive meta teksterne på alle sider eller kun index.php?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
12. januar 2006 - 19:04 #8
På alle..... Brug denne http://www.metamaten.dk/avanceret.htm så får du det lavet korrekt
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. januar 2006 - 19:22 #9
på alle sider og hver enkel side skal optimeres til sine søgeord, dvs forskellige meta på hver enkel side
Avatar billede k_bergmann Nybegynder
12. januar 2006 - 19:30 #10
Hvis du bruger metamaten bør du for din egen skyld fjerne alt hvad der refererer til dublin core (DC). Det er efter mine erfaringer mere skade end gavn.
Flere førende eksperter på området hnviser til undersøgelser hvor google nedprioriterer pga. DC.

En korrekt meta kan se sådan ud:

<META NAME="Description" CONTENT="navn  + kort beskrivelse">
<META NAME="Keywords" CONTENT="søgeord">
<META NAME="Revisit-after" CONTENT="30">
<META NAME="Author" CONTENT="forfatter">
<LINK REV=made href="mailto:xxx@xxx.dk">
<META HTTP-EQUIV="Reply-to" CONTENT="xxx@xxx.dk">
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">

og denne i tilfælde af java script:
<META HTTP-EQUIV="Content-Script-Type" CONTENT="text/javascript">
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
12. januar 2006 - 20:37 #11
Det var da en påstand jeg ikke har hørt.... Dem er der så mange af.... Har du et link til de eksperters udsagn
Avatar billede snigeren Nybegynder
13. januar 2006 - 11:59 #12
Ok jeg ser på sagen mange tak for hjælpen gutter,.. måske jeg er blevet lidt klogere på søgemaskinerne =)

Bufferzone var hurtigst på aftrækkeren så han fik lige et par points ekstra, men begge gav gode svar lyder det til =D
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2006 - 17:28 #13
Jeg kan nu heller ikke lige regne ud hvad Google skulle have imod Dublin Core...
Avatar billede k_bergmann Nybegynder
13. januar 2006 - 19:33 #14
Your web page uses any of the four Dublin Core meta tags DC.DESCRIPTION, DC.KEYWORDS, DC.SUBJECT and DC.TITLE. No major search engine recognizes these tags so consider removing them. Some search engines could also think that you try to stuff keywords on your web page. They might decide not to index your web page.

Sorry, kan ikke give jer kilden. Den er forsvundet.
Men egne test viser at der kan være noget om det.
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
13. januar 2006 - 20:22 #15
Det kan godt være google ser bort fra den, men jeg kunne ikke forestille mig at de skulle modarbejde en anerkendt og meget brugt standard som efterhånden har været på nettet igennem mange år
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
13. januar 2006 - 20:38 #16
Lige 2 tilføjelser.....
1) Hvis nogen søgemaskiner ikke kender standarden, er den nok ikke værd at optimere til.
2) Hvis en søgemaskine ikke kan håndtere at tingene står 2 gange, og dermed "straffer" ejeren, så står det slemt til på Internettet.

Et eksempel (ved godt det er et ekstremt eksempel).... Prøv engang at kigge hvor mange gange ordene gentages på http://tomdissing.dk/ og kig derefter på deres PR
Prøv at søge på ordene.... Der er ingen tvivl om de kører lige til grænsen, men det er også et SEO-firma der står bag.

Snigeren.... Prøv at lav dine ændringer på siden, og efter et stykke tid når søgebotten har været på besøg, så gennemgår du de værktøjer jeg gennemgår her:
http://www.eksperten.dk/artikler/837
Du kan så analysere lidt bedre hvad det er du skal optimere istedet for at famle i blinde
Avatar billede snigeren Nybegynder
14. januar 2006 - 13:25 #17
ok,.. lyder som en plan,.. jeg prøver, tak for hjælpen =)