Avatar billede lautorp78 Nybegynder
10. januar 2006 - 13:01 Der er 8 kommentarer

Sortering i dubletter

Kan jeg sortere i min dublet-forespørgsel ud fra et klokkeslæts felt?
Det jeg ønsker er, at de dubletter der fremkommer, skal de rækker med det seneste tidspunkt slettes - og altså de rækker med det tidligste klokkeslet skal vælges!!!

Er der nogen der ved hvordan dette gøres?
Avatar billede yuksel Nybegynder
10. januar 2006 - 13:20 #1
der er noget der hedder select distinct, der sørger du for at vælge at tingene skal kun forkomme engang ?
er det, det ?
Avatar billede yuksel Nybegynder
10. januar 2006 - 13:21 #2
har du noget der indikiere tidligst og senest klokkesæt ?
Avatar billede lautorp78 Nybegynder
10. januar 2006 - 13:34 #3
ja, jeg har et tidspunkt på dagen (kl. 08:00). De tidspunkter der er senere end dette skal sorteres fra, så kun tidspunkter mellem Kl. 00:01 og 07:59 vælges...
Avatar billede mugs Novice
10. januar 2006 - 13:47 #4
Så skal du lave et kriterie under feltet med kl og på kriterielinien im en forespørgsel f.eks skrive:

< 08:00

Så vil det højeste tidspunkt blive 07:59
Avatar billede yuksel Nybegynder
10. januar 2006 - 14:26 #5
ja, det nemmeste kunne være i access forspørgelses guiden.
og det vælger du dine felter og lige under dem så skriver du i kritier
Avatar billede lautorp78 Nybegynder
10. januar 2006 - 14:56 #6
kan ikke få det til at lykkes som jeg ønsker. Jeg tror ikke der er noget automatisk at gøre, da det er lidt mere komplekst end som så. Det jeg vil ha' er, at for hver dublet skal den vælge den række med det tidligste tidspunkt af dubletterne og slette resten. Men da dette tidspunkt er meget forskelligt fra transaktion til transaktion, kan jeg ikke selv se en løsning - kan I?
Avatar billede proaccess Nybegynder
14. januar 2006 - 09:09 #7
SELECT *
FROM Tabel AS T
WHERE T.Klokkeslet = (SELECT Max(Klokkeslet) FROM Tabel WHERE Felt=T.Felt)
Avatar billede proaccess Nybegynder
14. januar 2006 - 09:13 #8
Da du kan have flere dubletter, vil det nemmeste nok være at bytte Max( ud med Min( og så lægge de fundne records i en ny tabel, for derefter at tømme den gamle tabel...

Jeg havde lige misforstået opgaven...  ;0)