Avatar billede alexanders Nybegynder
10. januar 2006 - 11:22 Der er 7 kommentarer

Oversættelse af tekst,

Hej folkens. Er der nogen, der vil påtage sig en oversættelsesopgave af følgende tekst? :

Processes Controlling Seawater Composition
Salts dissolved in seawater come from three main sources:

•    volcanic eruptions
•    chemical reactions between seawater and hot, newly formed volcanic rocks of spreading zones ( mid-oceanic ridges )
•    chemical weathering of rocks on the continents

Volcanic eruptions produce large volumes of gases that eventually reach the oceans -- most important are sulphate and chloride. Submarine eruptions at spreading ridges inject gases directly into the oceans; gases from sub-aerial volcanoes are dissolved in rainfall.

Chemical reactions between hot seawater and recently formed basaltic ocean crust lead to removal of magnesium and some sulphate from the seawater, while other elements like lithium and rubidium are added. Ocean water is circulated through the ocean crust by this exchange mechanism. The entire volume of all the ocean’s water circulates every 5-10 million years. This is probably the main reason that the composition of seawater has been nearly constant over billions of years.

Many salts in seawater originate from weathering of rocks on land. As rocks are weathered to form soils, they release soluble constituents like silica and elements like sodium, calcium, potassium and magnesium. River waters also carry bicarbonate (HCO3-) - a by-product of weathering of silicate rocks or dissolution of limestone. Once they enter the oceans the dissolved salts remain, while the water continues to move through the hydrological cycle.

Most reactions occur between soil waters and silicate ( feldspars, quartz, etc. ) or carbonate ( e.g. calcite, dolomite ) minerals in rocks:

Silicate minerals + CO2 + H2O => Clay mineral + dissolved silica + ions ( sodium, calcium, bicarbonate, etc. )
Example: weathering of feldspar:
2 NaAlSi3O8 + 2 CO2 + 11 H2O = Al2Si2O5(OH)4 + 2 Na+ + 2 HCO3- + 4 H4SiO4
Limestone ( composed of the mineral calcite ) is completely dissolved by acidic waters:
CaCO3 + H2O + CO2 = Ca+ + 2 HCO3-

Because, there is geological evidence to suggest that seawater has retained the same salinity for billions of years ( at least 3.4 Ga ) other processes must be removing dissolved constituents from seawater. Some are removed by chemical reactions between seawater and the sediment ( e.g. manganese nodules. ) Others ( e.g. silica, nitrate, calcium carbonate ) are removed by organisms, including skeletal material. Other constituents, like sodium and chloride are removed as salts ( evaporite deposits ) when some of the seawater evaporates. This occurs when an arm of the sea is partially or totally cut-off from the open ocean and happens to lie in an arid climatic zone. The potash deposits of Saskatchewan were formed when an arm of the sea was isolated from the open ocean about 400 million years ago. Most of the water evaporated, leaving behind a thick deposit of salts. Wind blowing sea-spray also removes salt as aerosols which may be deposited along the coastline. Also, some minerals in seafloor sediments, such as clays, adsorb ( “grab” ) metallic ions from seawater onto their surfaces. When evaporites and seafloor sediments are uplifted, associated with collision of lithospheric plates, they again become subject to weathering and the dissolved salts eventually return to the sea.

Jeg skal aflevere en opgave, hvor jeg skal bruge informationer fra ovenstående - den skal afleveres i morgen onsdag, og derfor håber jeg, at der er en engelsk ildsjæl, der har lyst til at oversætte.
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. januar 2006 - 11:28 #1
Mener ikke lige eksperten er til lektiehjælp.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. januar 2006 - 11:39 #2
Jeg skal ikke moralisere, men blot påpege, at du gør dig selv en bjørnetjeneste,
ved at lade andre lave dit arbejde. Det lærer du jo ikke noget af, og meningen er vel,
at du skal blive bedre til engelsk?
Personligt ville jeg blive flov over en god karakter, på den baggrund.
Avatar billede alexanders Nybegynder
10. januar 2006 - 13:38 #3
Hehe, det er fordi, du misforstår formålet, mester (:

Det er til en fysikrapport, og det er sådan set kun informationer, der skal drages ud af det. Hvis det var en engelskopgave, så havde jeg nok valgt en mere selvstændig løsning.

peet49: hvis du ikke er interesseret, hvorfor så svare? Fri debat indebærer vel også dette.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. januar 2006 - 13:43 #4
Ja det havde jeg åbenbart misforstået. Glæder mig, at vi ellers er enige.
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. januar 2006 - 14:24 #5
alexanders-> Det var en uformel kommentar og ikke et svar, jeg lavede. Du må så vente på en, der har den fornødne tid til, at oversætte smøren.
Avatar billede soma Nybegynder
10. januar 2006 - 15:18 #6
Hej Alexanders

Det vil jeg da gerne hjælpe dig med, hvis jeg kan få til i morgen klokken 08,15?
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. januar 2006 - 17:59 #7
Her er mit bud

Precessor der kontrollerer havvands sammensætning
Salte derer opløst I havvand kommer hovedsageligt fra 3 kilder

•    vulkan udbrud
•    kemiske reaktioner mellem havvand og vbarme nygeligt dannede vulkanske klipper I spredningszonen (den midtatlantiske brudzone)
•    kemisk forvitring af klipper på kontinenterne

Vulkanudbrud producerer store mængder gas, der til sidst enden i havene – de vigtigste er sulfater og klorider. Udbrud under havets overflade ved brudzoner indfører gas direkte i havet , gas fra vulkaner på overfladen opløses med regnfald.

kemiske reaktioner mellem varmt havvand og nyligt dannede vulkansk havbund (skorpe) føre til fjernelse af magnesium og en del sulfat fra havvandet ligesom andre elementer som lithium og rubidium bliver tilføjet
Havvand cirkulerer gennem havbundend skorpe via denne udvekslingsmekanisme. Et volumen der svare til alle havene cirkuleres hver 5 til 1o millioner år. Dette er nok hovedårsagen til at havvandets sammensætning har været nær konstant over milliarder af år. Efterhånden som klippe nedbrydes til jord frigøres opløselige bestanddele som natrium, kalk, kalium og magnesium. Flodvand medfører også bicarbonate (HCO3-) der er et biprodukt af forvitring af silikat holdige klipper eller opløsning af kalksten. Når disse stoffer ender i havet forbliver de der mens vandet flytter sig gennem den hydrologiske cirkel.

De fleste reaktioner sker mellem jordvand og silikater, f.eks. feldspat og kvarts eller karbonater f.eks, Kalcite eller dolomit

Silikater + CO2 + H2O => ler + opløst silikat + ions (natrium, kalk, bicarbonate, etc.)

Eksempel: Forvitring af feldspat:
2 NaAlSi3O8 + 2 CO2 + 11 H2O = Al2Si2O5(OH)4 + 2 Na+ + 2 HCO3- + 4 H4SiO4
Kalksten (dannet af mineralet calcite) opløses fuldstændigt af surt vand:
CaCO3 + H2O + CO2 = Ca+ + 2 HCO3-

Fordi der er geologiske beviser på at havvand har holdt den samme saftholdighed i milliarder af år (mindst 3,2) må der være andre processer der flytter de opløste bestanddele fra vandet. Nogle flyttes via kemiske reaktioner med havvandet og aflejringer (et eksempel på dette kunne være de så kendte mangan klumper) andre (f.eks. silikat, nitrat, kalk og karbonater) fjernes af levende organismer som f.eks. koraler. Andre bestanddele som f.eks. natrium og clorider opløses som salt (inddampningsaflejringer, udtørrede saltsøer) når havvand udtørre. Dette sker når en Arm af havvand afskæres fra det åbne hav og ligger i en tør klimazone. Kali aflejringerne ved Saskatchewan blev dannet for da en arm blev afskåret fra det åbne hav for 400 millioner år siden. Det meste af vandet fordampede og efterlod en tyk aflejring af salt. Vind der blæser salt spray fjerner også salt som aerosol hvilket kan aflejres langs kystlinien. Der aflejres også mineraler i havbunden så som f.eks. ler fjerner metalliske ioner fra havvandet og lejre det i ler overfladen. Når havbunden blottes, f.eks. når to tektoniske plader kolliderer, bliver disse metalliske ioner igen udsat for forvitring og ender til sidst igen I havene