Avatar billede buow Nybegynder
09. januar 2006 - 16:39 Der er 17 kommentarer

Har en textbox hvor det nyeste man skriver skal være i toppen ik

Hejsa.. har lavet en textbox til min chat.. men det nyeste man skriver er i bunden... hva skal jeg ændre før det jeg lige har skrevet kommer i toppen..

php kode:

<?
include("../mongolen/mysql/sql.php");
session_start();
$i=0;
$select_users = mysql_query("SELECT * FROM chat WHERE(rum!='$rum')");
while($row_users = mysql_fetch_array($select_users)) {
if($i%2==0) {
$output .= "<tr>";
}
$output .= "<td width=\"30%\" style=\"color:#677290\">$row_users[fra]</td><td style=\"color:#677290\"><nobr>$row_users[mes]<br>";

if($i%2==0) {
$output .= "<tr>";
}

if($i%2==1) {
$output .= "<tr>";
}
$i++;
}
print "<script>parent.document.all['boxtekst'].innerHTML = '<table width=\"100%\" cellpadding=2 cellspacing=0>$output<tr><td colspan=7 align=\"center\" style=\"font-weight:bold;color:#677290\"></td></tr></table>';</script>";

?>
Avatar billede jackass- Nybegynder
09. januar 2006 - 16:44 #1
Smid DESC i slutningen af din sql sætning
Avatar billede kenneth_1975 Nybegynder
09. januar 2006 - 16:49 #2
Ved ikke om dette hjælper, jeg har ikke så meget forstand på SQL, men jeg ved SQL har en metode der hedder ORDER BY attribut ASC eller DESC

(ASC = står for ASCENDING) eller (DESC = står for DESCENDING)
Avatar billede rednex Nybegynder
09. januar 2006 - 16:49 #3
Du kan gøre det på 2 måder. Enten kan du hente beskederne ud af databasen i omvendt rækkefølge:

$select_users = mysql_query("SELECT * FROM chat WHERE(rum!='$rum') ORDER BY id DESC");

Ellers kan du ændre

$output .= "<td width=\"30%\" style=\"color:#677290\">$row_users[fra]</td><td style=\"color:#677290\"><nobr>$row_users[mes]<br>";

til

$output = "<td width=\"30%\" style=\"color:#677290\">$row_users[fra]</td><td style=\"color:#677290\"><nobr>$row_users[mes]<br>" . $output;

Og så lige en anden betragtning. Det ser ud som om at du ender med at have flere <tr> og <td> tags end du har tilsvarende sluttags (hhv. </tr> og </td>).
Avatar billede buow Nybegynder
09. januar 2006 - 16:55 #4
rednex tak den virker.. men hvorfor opdaterer den så heller ik ?
Avatar billede buow Nybegynder
09. januar 2006 - 16:57 #5
ahr skrevet
<meta http-equiv="refresh" content="1;url=test.php">
men den virker ik
Avatar billede buow Nybegynder
09. januar 2006 - 17:08 #6
nu kan man se hva folk skriver i hver eneste rum i alle rumne :S
Avatar billede rednex Nybegynder
09. januar 2006 - 17:08 #7
Det kan være at 1 sekund er lige i underkanten. Prøv at sætte den til 5 eller 10 sekunder.
Avatar billede rednex Nybegynder
09. januar 2006 - 17:09 #8
Hehe, du skal nok lige rette WHERE(rum!='$rum') til WHERE(rum='$rum') i SQL'en :o)
Avatar billede buow Nybegynder
09. januar 2006 - 17:14 #9
det var bare fordi.. før da jeg ik havde sat ORDER BY id DESC ind kunne man kun se det folk skrev i det rum man var i :P
men efter kan man se hva alle folk skriver i alle rumne i alle rum :P
Avatar billede rednex Nybegynder
09. januar 2006 - 17:17 #10
Nope, ORDER BY ændrer ikke på resultatet af din query. Den sørger bare for at sortere dem i en bestemt rækkefølge. Og med den originale SQL burde den også kun vise hvad folk skrev i alle andre rum end det du befandt dig i.

Fik du refresh til at virke?
Avatar billede buow Nybegynder
09. januar 2006 - 17:20 #11
CREATE TABLE `chat` (
  `id` int(4) NOT NULL auto_increment,
  `mes` text NOT NULL,
  `rum` int(3) NOT NULL default '0',
  `vaerelse` int(1) NOT NULL default '0',
  `fra` varchar(12) NOT NULL default '',
  `til` varchar(12) NOT NULL default '',
  `time` int(10) NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (`id`),
  UNIQUE KEY `id` (`id`),
  FULLTEXT KEY `mes` (`mes`),
  FULLTEXT KEY `mes_2` (`mes`)
) TYPE=MyISAM AUTO_INCREMENT=98 ;

sådan er min sql :P
Avatar billede buow Nybegynder
09. januar 2006 - 17:21 #12
nej den virker stadig ikke :D
Avatar billede buow Nybegynder
09. januar 2006 - 17:22 #13
forstår bare ik.. sidder med 2 brugere online den ene i det ene rum og den anden i et andet rum og når jeg skriver noget i det ene viser den det i det andet os :P
Avatar billede emileej Nybegynder
09. januar 2006 - 17:25 #14
Lyder somom du har en fejl et andet sted i dit system. Du har i hvert fald fået svar på dit spørgsmål.
Avatar billede rednex Nybegynder
09. januar 2006 - 17:30 #15
OK, 2 ting:

1: Feltet rum er et tal (int) i databasen, så der skal ikke være ' om $rum i SQL'en.

2: Hvor får du variablen $rum fra? Så vidt jeg kan se vil den altid være tom, og det er derfor det ikke virker som det skal.
Avatar billede buow Nybegynder
09. januar 2006 - 18:32 #16
det ved jeg ikke :d er ik god til php hehe
Avatar billede rednex Nybegynder
09. januar 2006 - 19:44 #17
Ja, så kommer vi det jo nok ikke meget nærmere :o)