Avatar billede lillebror Nybegynder
09. januar 2006 - 16:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvilken knap har forsøgt submit?

Jeg har en form der skal valideres, men valideringen afhænger af, hvilken knap man trykkede submit på. Jeg har i alt 3 submit knapper i samme <form> derfor ville det være rart at vide hvilken af dem, der kalde onSubmit eventen, kan det lade sig gøre? Og hvordan?
Avatar billede emileej Nybegynder
09. januar 2006 - 16:33 #1
Mener ikke at det er muligt at checke via javascript. I stedet kunne du gøre det den anden vej rundt - lade javascriptet udstede submit kaldet på baggrund af funktionskald udstedt af knapperne. Ex:

<script>
function Send(side)
{
    var minForm=document.getElementByID("minform");
    minForm.action=side+".php";
    minForm.submit();
}

function SendDefault()
{
    Send('en'); //eller du kunne bruge en alert hvor du brokker dig over at man ikke har valgt en af knapperne
}
</script>

<form id="minForm" ... onsubmit="SendDefault()">
    <a href="#" onclick="Send('en')">Send A</a>
    <a href="#" onclick="Send('to')">Send B</a>
    <a href="#" onclick="Send('tre')">Send C</a>
</form>
Avatar billede lillebror Nybegynder
09. januar 2006 - 17:00 #2
Men med den løsning vil man da ikke kunne validere formularen? Det gør jeg jo med onsubmit

Jeg tror jeg vil forsøge at lave en løsning, hvor hver knap sætter <input type="hidden" name="hvilkenKnap" value="0" /> til et tal, og så kan jeg bruge denne værdi i valideringen til at tjekke hvilken knap der blev aktiveret.
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2006 - 21:20 #3
<ole>

<form ................>
    <input type="hidden" name="submitKnap">
    <button type="submit" onclick="this.form.submitKnap.value=1">Send 1</button>
    <button type="submit" onclick="this.form.submitKnap.value=2">Send 2</button>
    <button type="submit" onclick="this.form.submitKnap.value=3">Send 3</button>
</form>

Så kan du på serveren spørge på værdien af feltet 'submitKnap'  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede emileej Nybegynder
10. januar 2006 - 15:34 #4
lillebror << Hvad forhindrer dig i at placere validering før kaldet til minForm.submit(); ?
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2006 - 20:47 #5
emileej >> at brugeren trykker 'Return' i et tekstfelt  ;o)
Avatar billede lillebror Nybegynder
10. januar 2006 - 22:40 #6
Din løsning er lidt mere simpel end den jeg fik lavet, men det virker i hvert fald efter hensigten!

Som det rigtigt nok bliver påpeget, kan man risikere at folk trykker enter i felterne. Derfor vil jeg bruge onsubmit i <form>
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2006 - 22:52 #7
- selvtak
Avatar billede emileej Nybegynder
10. januar 2006 - 23:05 #8
Det forhindrer ikke validering. Hvis i lige ville tage et kig på koden igen og bemærk brugen af "SendDefault".
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2006 - 00:00 #9
Jo ... prøv  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2006 - 00:02 #10
Undskyld ... jo, det virker - men er efter min mening at gå over åen efter vand. Ikke ligefrem elegant  :)
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2006 - 00:05 #11
... og nej igen  :D

Hvis formens almindelige submit-event skal forhindres, skal der returneres false i event-handleren ... det kan ikke ske med dit script  :)
Avatar billede emileej Nybegynder
11. januar 2006 - 02:53 #12
Ahr. Come on. Lidt fantasi har man da lov at have.