Avatar billede drockles Nybegynder
09. januar 2006 - 15:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

er der nogen der kan se hvad jeg gør galt her?

når jeg kører siden i explorer viser den intet...
måske fordi min side der sætter ind i databsen ikke duer, men nu prøver vi med den her først
<?php

require("./gbog-ting/mysql-funktioner.php");
require("./gbog-ting/design-funktioner.php");
require("./gbog-ting/indstillinger.php");

#
# Vi skal have fat i vores variabler, uanset hvilken version af PHP der bruges
#

if(is_array($HTTP_GET_VARS)) {
  $start_nr = $HTTP_GET_VARS['start_nr'];
} elseif (is_array($_GET)) {
  $start_nr = $_GET['start_nr'];
}

#
# Når folk kigger på gBogen første gang har de ikke noget $start_nr, så vi giver dem et nul,
# så de starter med det nyeste indlæg.
# Hvis en skuummel gæst selv prøver at sætte $start_nr kan den ende med at blive under nul,
# når man bruger navigationen. Hvis den er under nul laver vi den også om til nul, så
# mysql ikke begynder at brokke sig over ugyldigt input
#

if(!$start_nr || $start_nr < 0) {
  $start_nr = 0;
}

echo top("Min G&aelig;stebog");
echo "<p>Et aktivt eksempel til en <a href=\"./\">artikel</a> p&aring; webcafe.dk</p>";

#
# Vi henter to ting ud af MySQL - først og fremmest alle de indlæg vi skal kigge på
# men også en hurtig optælling af, hvor mange indlæg der er ialt. Det sidste skal vi
# bruge når vi bygger "frem"- og "tilbage"-links.
#
# Der er ingen grund til at åbne databasen endnu - vi skal først lige have bygget
# de to forespørgsler.
#

$sql = "select id, profilnavn, navn, alder, email, shirtno, position, idol, klub, status, unger, personlig, chang, minde, ord,  besked, date_format(tid, '%e/%c %Y, %H:%i') as tiden from andreas order by tid desc limit $start_nr, $antal_ad_gangen";
$taeller_sql = "select count(*) as antal from andreas";

#
# Nu åbner vi databasen, hiver informationerne ud og lukker med det samme igen.
# Det er god skik at en forbindelse til database ikke er åben længere end højst nødvendigt.
#
# Abstraktionerne fra mysql-funktioner.php sørger for alt det grove arbejde og fejlhåndtering - dejligt.
#

aabn_forbindelse_og_vaelgdb();
$resultat = sql_spoerg_og_faa_svar($sql);
$optaelling = sql_spoerg_og_faa_svar($taeller_sql);
luk_forbindelse();

echo top (<?php echo $profilnavn; ?>);
echo "<p><?php echo $ord; ?></p>";

#
# Her begynder det egentlig interesante - vi looper os igennem de enkelte indlæg
# og skriver dem ud til skærmen.
#
# Hvis forespørgslen ikke har returneret nogle resultater, springer vi alt dette over.
#

if(count($resultat) < 1) {

  echo "Der er ingen info i databasen";

} else {

  for($i=0;$i<count($resultat);$i++) {

    #
    # Med extract får vi smidt værdierne i variabler
    #

    extract($resultat[$i]);

    #
    # Vi brugte addslashes() da vi lagde tingene i databasen så for at få det til
    # at se læseligt ud, fjerne vi dem igen med stripslashes()
    #

    $profilnavn = stripslashes($profilnavn);
      $navn = stripslashes($navn);
      $alder = stripslashes($alder);
      $email = stripslashes($email);
      $shirtno = stripslashes($shirtno);
      $position = stripslashes($position);
      $idol = stripslashes($idol);
    $klub = stripslashes($klub);
    $status = stripslashes($status);
    $unger = stripslashes($unger);
    $personlig = stripslashes($personlig);
    $chang = stripslashes($chang);
    $minde = stripslashes($minde);
    $ord = stripslashes($ord'];
    $besked = stripslashes($besked);
  }
    #
    # Hvis der ikke må bruges HTML fjerner vi lige alle tags med htmlentities()
    #

    if($html_p != "t") {
        $profilnavn = htmlentities($profilnavn);
          $navn = htmlentities($navn);
          $alder = htmlentities($alder);
          $email = htmlentities($email);
          $shirtno = htmlentities($shirtno);
          $position = htmlentities($position);
          $idol = htmlentities($idol);
        $klub = htmlentities($klub);
        $status = htmlentities($status);
        $unger = htmlentities($unger);
        $personlig = htmlentities($personlig);
        $chang = htmlentities($chang);
        $minde = htmlentities($minde);
        $ord = htmlentities($ord'];
        $besked = htmlentities($besked);
    }

    #
    # For at vi får linjeskift i HTML også, bruger vi nl2br til at skifte alle \n
    # ud med <br>

    $besked = nl2br($besked);

    #
    # Vi laver et simpelt check: Hvis emailen indeholder et snabel-a, så laver
    # vi det til en mailto:
    #
    # Dette er dog ingen garanti for, at emailen er gyldig.
    #

    if(ereg("@", $email)) {
        $navn = "<a href=\"mailto:$email\">$navn</a>";
    }

    #
    # Så er alt klart til browseren og vi spytter en tabel ud med denne besked.
    # Hvis du vil ændre markant i udseendet af din gæstebog, så er det
    # i blokken herunder det foregår. Du skal bare beholde de givne navne i
    # <input>-tagsene.
    #
    # Vi hopper lige ud af PHP-mode lidt, så vi er fri for at escape alle gåseøjnene.
    #

?>

    <table width="<?php echo $tabel_bredde; ?>" cellpadding="1" cellspacing="0" border="0">
        <tr><td class="gbog-baggrund" width="100%" align="center">

            <table border="0" cellpadding="8" cellspacing="0" width="100%">
                <tr><td class="gbog-top" width="100%">Sidst redigeret: <?php echo $tiden; ?></td></tr>
            </table>

        </td></tr><tr><td class="gbog-baggrund" align="center" width="100%">

            <table border="0" cellpadding="8" cellspacing="0" width="100%">
                <tr><td class="gbog-bund" width="100%">
                <?php echo $besked; ?>
                <p align="right"><a class="rediger din profil" href="<?php echo "rediger.php?id=$id&start_nr=$start_nr"; ?>">rediger din profil</a></p></td></tr>
            </table>

        </td></tr>
    </table><p />

<?php

  #
  # Vi hopper tilbage i PHP-mode.
  #
  # Her slutter loopet og PHP springer tilbage og går hele turen igennem med den næste
  # besked. Når der ikke er flere indlæg i denne omgang går PHP videre.
  #

  }

  #
  # Her slutter if-else-konstruktionen der fanger, om der er nogle indlæg overhovedet.
  #

}

#
# Og spytter den sidste stump HTML ud.
#

echo bund();
Avatar billede emileej Nybegynder
09. januar 2006 - 15:40 #1
Prøv at beskære lidt - identificer de dele som virker og isoler dem, der ikke gør - indsæt disse dele her.
Avatar billede drockles Nybegynder
09. januar 2006 - 15:42 #2
oki jeg prøver
Avatar billede rednex Nybegynder
09. januar 2006 - 16:44 #3
error_reporting(E_ALL);
ini_set('display_errors', '1');

Prøv at smide disse linier øverst i scriptet. Så skulle den gerne give dig et par hints til hvor det går galt.
Avatar billede drockles Nybegynder
09. januar 2006 - 16:47 #4
stadig intet.. heller ikke med det der script
Avatar billede rednex Nybegynder
09. januar 2006 - 16:57 #5
Hvis du har pastet HELE koden, så vil jeg tro at du mangler en ?> i bunden. Og så undrer jeg mig lidt over de her:

echo top (<?php echo $profilnavn; ?>);
echo "<p><?php echo $ord; ?></p>";

Jeg vil skyde på at du gerne vil have den til at udskrive hhv. profilnavn og ord. Det gør du sådan her:

echo top ( $profilnavn );
echo "<p>$ord</p>";
Avatar billede drockles Nybegynder
09. januar 2006 - 18:29 #6
ok det er nok der den er gal... jeg prøver
Avatar billede drockles Nybegynder
09. januar 2006 - 18:39 #7
stadig intet
Avatar billede rednex Nybegynder
09. januar 2006 - 18:59 #8
Linie 101 ($ord = htmlentities($ord'];) skal lige rettes til:
    $ord = stripslashes($ord);

Ligeledes skal linie 122 ($ord = htmlentities($ord'];) rettes til:

        $ord = htmlentities($ord);

Og til sidst skal } i linie 103 fjernes.
Avatar billede drockles Nybegynder
09. januar 2006 - 21:29 #9
så for pokker! så var den der
mange tak rednex
smider du lige et svar
Avatar billede rednex Nybegynder
09. januar 2006 - 21:44 #10
Det kan du tro :o)