Avatar billede bendixen Novice
08. januar 2006 - 23:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Vejledning i My.Computer.Registry.LocalMachine

Begynder i VB.net 2005!!

jeg vilgerne have lidt vejledning i at læse og skrive i/fra HKEY_LOCAL_MACHINE

har du/i et par eksembler der laver følgende :
-Opretter en under nøgle
-opretter en værdi
-læser en værdi
-sletter en værdi
-sletter en nøgle
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2006 - 23:24 #1
er stykke kode til at hente flere værdier:

            Dim dir As RegistryKey = Registry.LocalMachine.OpenSubKey("SOFTWARE").OpenSubKey("Microsoft").OpenSubKey("ASP.NET").OpenSubKey("1.1.4322.0")
            Dim vals As String() = dir.GetValueNames
            For Each v As String In vals
                Dim data As String = CType(dir.GetValue(v), String)
                tb.Text += (v & "=" & data & Convert.ToChar(13) & Convert.ToChar(10))
            Next

du kan læse om alle metoderne her http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfmicrosoftwin32registrykeymemberstopic.asp
Avatar billede bendixen Novice
08. januar 2006 - 23:51 #2
jeg får følgende fejl :
Type 'RegistryKey' is not defined.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 00:01 #3
Har du importeret namespace Microsoft.Win32 ?
Avatar billede bendixen Novice
09. januar 2006 - 21:43 #4
Her er min rutine. Det jeg gerne vil er at slippe for at skrive My.Computer.Registry.LocalMachine... hvergang

    Private Sub btnSkrivIreg_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnSkrivIreg.Click
        Dim regKey As Microsoft.Win32.RegistryKey
        regKey = My.Computer.Registry.LocalMachine.OpenSubKey("SOFTWARE")

        regKey.CreateSubKey("hest")

    End Sub
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 21:47 #5
mener du:

Private regKey As Microsoft.Win32.RegistryKey = My.Computer.Registry.LocalMachine.OpenSubKey("SOFTWARE")
Private Sub btnSkrivIreg_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnSkrivIreg.Click
        regKey.CreateSubKey("hest")

    End Sub

?
Avatar billede bendixen Novice
09. januar 2006 - 21:50 #6
Ja det tror jeg nok. men jeg får følgende fejl :

System.UnauthorizedAccessException was unhandled
  Message="Cannot write to the registry key."
  Source="mscorlib"
  StackTrace:
      at System.ThrowHelper.ThrowUnauthorizedAccessException(ExceptionResource resource)
      at Microsoft.Win32.RegistryKey.CreateSubKey(String subkey, RegistryKeyPermissionCheck permissionCheck, RegistrySecurity registrySecurity)
      at Microsoft.Win32.RegistryKey.CreateSubKey(String subkey)
      at Min_første.net.Form1.btnSkrivIreg_Click(Object sender, EventArgs e) in C:\Documents and Settings\Per Bendixen\Dokumenter\Visual Studio 2005\Projects\Min første .net\Min første .net\Form1.vb:line 40
      at System.Windows.Forms.Control.OnClick(EventArgs e)
      at System.Windows.Forms.Button.OnClick(EventArgs e)
      at System.Windows.Forms.Button.OnMouseUp(MouseEventArgs mevent)
      at System.Windows.Forms.Control.WmMouseUp(Message& m, MouseButtons button, Int32 clicks)
      at System.Windows.Forms.Control.WndProc(Message& m)
      at System.Windows.Forms.ButtonBase.WndProc(Message& m)
      at System.Windows.Forms.Button.WndProc(Message& m)
      at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m)
      at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.WndProc(Message& m)
      at System.Windows.Forms.NativeWindow.DebuggableCallback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam)
      at System.Windows.Forms.UnsafeNativeMethods.DispatchMessageW(MSG& msg)
      at System.Windows.Forms.Application.ComponentManager.System.Windows.Forms.UnsafeNativeMethods.IMsoComponentManager.FPushMessageLoop(Int32 dwComponentID, Int32 reason, Int32 pvLoopData)
      at System.Windows.Forms.Application.ThreadContext.RunMessageLoopInner(Int32 reason, ApplicationContext context)
      at System.Windows.Forms.Application.ThreadContext.RunMessageLoop(Int32 reason, ApplicationContext context)
      at System.Windows.Forms.Application.Run(ApplicationContext context)
      at Microsoft.VisualBasic.ApplicationServices.WindowsFormsApplicationBase.OnRun()
      at Microsoft.VisualBasic.ApplicationServices.WindowsFormsApplicationBase.DoApplicationModel()
      at Microsoft.VisualBasic.ApplicationServices.WindowsFormsApplicationBase.Run(String[] commandLine)
      at Min_første.net.My.MyApplication.Main(String[] Args) in 17d14f5c-a337-4978-8281-53493378c1071.vb:line 81
      at System.AppDomain.nExecuteAssembly(Assembly assembly, String[] args)
      at System.Runtime.Hosting.ManifestRunner.Run(Boolean checkAptModel)
      at System.Runtime.Hosting.ManifestRunner.ExecuteAsAssembly()
      at System.Runtime.Hosting.ApplicationActivator.CreateInstance(ActivationContext activationContext, String[] activationCustomData)
      at System.Runtime.Hosting.ApplicationActivator.CreateInstance(ActivationContext activationContext)
      at Microsoft.VisualStudio.HostingProcess.HostProc.RunUsersAssemblyDebugInZone()
      at System.Threading.ThreadHelper.ThreadStart_Context(Object state)
      at System.Threading.ExecutionContext.Run(ExecutionContext executionContext, ContextCallback callback, Object state)
      at System.Threading.ThreadHelper.ThreadStart()
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 21:52 #7
den mener ikke at du har lov til at opdatere i registry
Avatar billede bendixen Novice
09. januar 2006 - 21:54 #8
Hvorfor ???
Hvis jeg skriver :

My.Computer.Registry.LocalMachine.CreateSubKey("SOFTWARE\hest")

så virker det.
Avatar billede bendixen Novice
28. marts 2008 - 14:04 #9
laver du et svar så er der point
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2008 - 15:51 #10
ok