Avatar billede casperl Nybegynder
08. januar 2006 - 17:25 Der er 6 kommentarer

Simpel database

Hej Eksperter,

Jeg skal opbygge en simpel database til brug til en vagtplan.

Tabel 1: Medlemsdata
Jeg har oprettet en tabel hvor man kan indtaste data omkring medlemmet, det være sig navn, adresse osv.
Jeg har givet oprettet en linie der hedder medlems ID (medlemsnummer) som er primærnøglen i tabel 2.

Tablen 2: Vagtdage
Ligeledes er der en tabel hvor administratoren kan oprette vagter. der er linierne:
VAGT_ID som er autonummeret og primærnøglen.
VAGT_DATO som skal inputtes
VAGT_ANTAL som er det antal der skal være på vagt.

Jeg skal nu gøre sådan at:
Medlemmet kan tilmelde sig en vagt, ved at vælge sit navn i et rullepanel, og ved at vælge den vagt ud fra datoen i et rullepanel og trykke TILMELD. er VAGT_antal sat til 3, skal medlemmet kunne tilmelde sig hvis der er mindre en 3 andre der har tilmeldte. er der 3 eller mere skal det være umuligt.

Jeg går udfra det her er relativt simpelt, så jeg håber at det er muligt for jer at hjælpe :-)

På forhånd tak
Avatar billede hnteknik Novice
08. januar 2006 - 17:50 #1
Du skal sortere på de vagt_ID, Hvor Antal af medlemner har mindre end 3 vagter. Du er nødt til at lave en 3. tabel som samler dine tilmeldinger til og det er den, som du skal sortere på.
Avatar billede hnteknik Novice
08. januar 2006 - 17:53 #2
Det hedder normalisering.

3. tabel skal have en IDvagt, Medlemsid, Vagtid

Du laver en forespørgsel, som indkluderer de vagter, som står i tabel og
lave en nu forespørgsel til dit rullegardin som sorter distinct VAGT_ID where antal_vagter <3

Jeg kunnelave den 3. tabel til dig, men jeg skal til eksamen i morgen og skal lige læse lidt mere.

Henrik
Avatar billede casperl Nybegynder
08. januar 2006 - 17:54 #3
mit første problem er hvordan jeg laver tilmeldingsformular hvor medlemmet kan tilmelde sig, derefter kommer funktionen med <3. Jeg går udfra jeg skal lave en relation mellem VAGT_ID og MEDLEMS_ID.

Findes der nogle gode tutorials der kan guide mig ?
Avatar billede hnteknik Novice
08. januar 2006 - 17:55 #4
select Distinct VAGTID from tabel 2 inner join tabel 2 where tabel2.id=tabel3id and count(tabel2.id) <3

sådan noget lignende
Avatar billede hnteknik Novice
08. januar 2006 - 17:57 #5
Det med formularen er Access. Prøv en for dummies.

Det med den 3. tabel er SQL : prøv med et hæfte som f.eks. 'Start på SQL'

Jeg må ind og læse videre på krypetering og nøgleudveksling.
Avatar billede casperl Nybegynder
17. februar 2006 - 11:13 #6
hnteknik - kom venligst med et svar