Avatar billede mindplay Nybegynder
08. januar 2006 - 16:01 Der er 5 kommentarer

lav-opløseligt full-color RGB LED array

Jeg har en idé, måske umuligt (eller bare sindssygt) ... vil godt lige høre hvad andre synes.

Det drejer sig om en del af en installation - et kunstprojekt.

En del af installationen består af et loft med et lavopløseligt "display" - altså store "pixels" på måske 15x15 cm ... tre kraftige (RGB) LEDs under en diffusserende plastikflade.

Det skal styres fra en computer - lige meget hvordan, softwaren til resten af installationen skal alligevel programmeres specielt til projektet.

Så det jeg leder efter er altså:

1. en "pixel" komponent ... altså 3 eller 4 kraftige lysdioder (RGB eller RGBW) i en komponent, hvor farven kan styres digitalt.

jeg har fundet f.eks. denne her:

http://storesense.neoverve.com/ledeffects/Detail.bok?no=85

ved ikke om det kan bruges?

2. en "display driver" af en slags ... altså en "controller", der kan styre ovennævnte pixels - noget der kan interface med en PC på den ene eller anden måde, som der findes software og/eller drivere til.

jeg har ikke kunnet finde noget i den retning ...

nogen der kender noget til den slags?
Avatar billede _et Praktikant
08. januar 2006 - 20:27 #1
Hvad med at lave et array af enkelte dioder, i de enkelte farver, og så fra computeren styre farven i det enkelte array via antal af oplyste dioder i ønskede farve.

Hvor mange pixels skal der være?
Hvad er prisrammen?
Der ville jo skulle en del IO forbindelser til, eller også lidt fancy elektronik.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
09. januar 2006 - 06:14 #2
ja noget med noget I2C f.eks. eller andet bussystem, PIC og hvad de nu hedder.

M.V.H
TLV
Avatar billede _et Praktikant
14. januar 2006 - 16:54 #3
Er projektet faldet til jorden :-)
Avatar billede mindplay Nybegynder
16. januar 2006 - 11:04 #4
næh, men jeg havde håbet på lidt mere konkrete svar ;)

hvad tænker du på, når du siger "fancy" elektronik?

jeg har set display controllere til LED arrays, hvor man kan styre dem med seriel input - det er nok umiddelbart noget i den retning jeg søger ... hvis der bare skal være 30x20 pixels f.eks., er det allerede 30*20*3 = 1800 IO-kanaler vi snakker om - så bliver parallel nok for voldsomt, det skal være seriel på en eller måde, tror jeg?
Avatar billede rynke10 Novice
18. januar 2006 - 06:10 #5
HVis du sætter dine LED i et matrix, så skal du kun bruge 20 + 30 udgange for at kunne tænde dem enkeltvis. Du kunne evt købe et udgangskort til pc'en, man kan få mange slags hvor du kan bruge hver enkelt udgang i f.ex. Visual Basic. Så kan du nøjes med lidt over 50 udgange.