Avatar billede ali.k Nybegynder
07. januar 2006 - 19:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Udskrive alle tabel navne i min DB!

Hej

Overskriften fortæller alt, og dog. Jeg er ved at lave en anordningen, hvor brugeren skal vælge katagori + farve, så skal system finde mærke + model + beskrivelse + ID.
Avatar billede ali.k Nybegynder
07. januar 2006 - 19:09 #1
Skal jeg oprette en DB hvor jeg opretter 1 tabel for hver katagori eller..?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2006 - 19:26 #2
nej - du skal ikke oprette en tabel for hver kategori
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2006 - 19:27 #3
at finde alle tabeller i en database er database specifikt, men hvis du fortæller
hvilken database du bruger så kan vi sikkert hjælpe
Avatar billede ali.k Nybegynder
07. januar 2006 - 19:33 #4
Jeg bruger MSSQL. Hvis jeg ikke skal oprette en tabel pr katagori, hvad skal jeg så, og hvorfro er det bedre?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2006 - 19:37 #5
du bør have et felt som angiver hvilken kategori en række tilhører

nemmere SQL og bedre performance
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2006 - 19:37 #6
SELECT TABLE_NAME FROM INFORMATION_SCHEMA.TABLES WHERE TABLE_TYPE='BASE TABLE'

henter tabel navnene
Avatar billede ali.k Nybegynder
07. januar 2006 - 20:02 #7
Hvis jeg har f.eks. har 10 katagorier, med 100.000 rækker.
Biler, knallerter, flyvemaskiner osv.

Og jeg laver en søgning på flyvemaskiner.

På min måde ville den søge imellem 100.000 rækker, for at tjekke evt. match.

På din måde måde, som jeg også har fået anbefalet af alle de andre jeg også har spurt, vil systemet søge i blandt 1 million, og alligevel finde de samme resultater.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2006 - 20:12 #8
nej

fordi du laver index på kategori så den ikke skal scanne tabellen
Avatar billede ali.k Nybegynder
07. januar 2006 - 21:39 #9
Mange tak for hjælpen;) Tryk et svar;)

Er du helt sikker på at din/og alle de andres måde er lige så hurtigt, som min?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2006 - 21:42 #10
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2006 - 21:43 #11
ja - prøv evt. at søg på gamle spørgsmål

ingen tror på  "flere tabeller => bedre performance"
Avatar billede ali.k Nybegynder
08. januar 2006 - 16:22 #12
Hmm, hvordan laver jeg så en automatisk katagori oversigt?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2006 - 16:41 #13
enten med en lille tabel med en række per kategori eller med en

SELECT DISTINCT kategori FROM tabel