Avatar billede tabasco Nybegynder
07. januar 2006 - 13:38 Der er 6 kommentarer

Er der tal i strengen?

Jeg har brug for et tjek det kan se om der findes tal i min variable. Den skal ikke bare se om det er et tal da der tit kan være både tal og bogstaver i værdien.

Tror jeg skal bruge en form for loop, men er ret newbeeeeeeeeee

Please help!
Avatar billede tjp Mester
07. januar 2006 - 14:09 #1
Du kan fx bruge en RegExp. Følgende returnerer true, dvs. -1, eller false, dvs. 0, alt efter om s indeholder tal eller ej:

function ContainsNumbers( s)
{
  var regE = /.*[0-9]+.*/gi;
  return (regE.test(s));
}
Avatar billede tabasco Nybegynder
07. januar 2006 - 15:24 #2
kan du ikke komme med lidt mere hjælp? jeg er lidt fatsvag :)

jeg har en variable der hedder "Ylle" der f.eks. kan indeholde "8210 Århus V" og "sødervig" Det er dem jeg gerne vil tjekke om de indeholder nogen tal så jeg kan gruppere den med tal (postnr).
Avatar billede tabasco Nybegynder
07. januar 2006 - 17:06 #3
Fattede det nu :) tak for hjælpen!
Avatar billede roenving Novice
10. januar 2006 - 01:52 #4
>>tjp

Nej, javascript returnerer ikke -1 eller 0, men en boolean værdi, der er true eller false, men til gengæld evalueres et 0 også til false, hvis der bruges i en if-sætning !o]

-- i øvrigt vil følgende give samme resultat:

function containsNumber(s){
  return s.match(/\d/);
}

-- hvis den skal bruges i en if-sætning, da den returnerer et tomt array, hvis der ingen tal er i strengen (og det evalueres også til false !-), og et array (der evalueres til true !-), hvis der er tal i ...
Avatar billede tjp Mester
10. januar 2006 - 08:55 #5
>>roenving
Nu er true og false jo, så vidt jeg ved, repræsenteret med hhv. -1 og 0 i javascript, så jeg ved ikke rigtigt, hvor du vil hen med din kommentar.
I øvrigt fiks ændring af funktionen - jeg havde lige overset \d.

PS jeg er ikke så stærk i smileylogi, så hvad betyder !o]?
Avatar billede roenving Novice
10. januar 2006 - 16:01 #6
-- det er bare en variant over en almindelig smiley !-)

-- og nej, true og false er ikke repræsenteret med hhv. -1 og 0 i javascript, da javascript er objekt-baseret og en boolean værdi vil være en instans af det native Boolean-objekt ...

Hvordan værdien så er repræsenteret inde i det objekt er så en helt anden sag !o]

Til gengæld kan du instantiere et nyt Boolean-objekt med en værdi, hvor du også kan bruge new Boolean(0), hvis værdien skal være false ...