Avatar billede tabasco Nybegynder
07. januar 2006 - 13:11 Der er 7 kommentarer

kan jeg gemme en position i en listboks?

Jeg har lavet en søgning hvor brugeren blandt andet kan til og fra vælge søge kriterier mellem 2 listbokse. Mit problem er at hvis brugeren scroller langt ned i den ene listboks og vælger en option der så automatisk bliver flyttet over i listboksen med de valgte kriterier så bliver den ikke i den position hvor brugeren først scrollede ned til, men hopper op i toppen igen.

Mit spørgsmål er om man på en eller anden måde kan "gemme" den position i listboksen? så jeg via mit script kan scrolle der ned igen?
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2006 - 02:30 #1
<ole>

Nej, du kan ikke scrolle i en select med JavaScript ... du kan kun vælge en option

/mvh
</bole>
Avatar billede roenving Novice
10. januar 2006 - 01:47 #2
Men ved flytningen (eller kopieringen !-) af en værdi, kan du jo registrere hvor den kommer fra, og så sætte selectedIndex til den samme værdi bagefter !o]
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2006 - 02:21 #3
Hehe ... den tænkte jeg faktisk også først på, men formodede (fejlagtigt), at select-elementets onchange-event blev fyret af i dén situation ... hvilket jo ikke ville være hensigtsmæssigt  ;o)

Hvis man flytter en option - og man efterfølgende sætter selectedIndex (som du foreslår, Jes) - vil man dog ikke kunne flytte den nu valgte option, før en ny/anden option har været valgt.
Det virker nok ikke helt logisk på de fleste brugere, så jeg kan stadig ikke få øje på den helt gode løsning på problematikken  :)
Avatar billede roenving Novice
10. januar 2006 - 03:02 #4
-- det har du zq nok ret i !-)

-- men så kunne man måske vælge en før ?-)
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2006 - 03:16 #5
*LooL* ... det tror jeg nu ikke, gør den store forskel  ;D
Avatar billede roenving Novice
10. januar 2006 - 03:20 #6
-- tjah, fordelen ville kunne være, at der så var en genkendelig option, men det er helt rigtigt, at hvis man 'fysisk' flytter en valgt option i en single select, så er forbindelsen røget !-)

-- hvorfor jeg også vil mene, at man skal bruge multiple-ting til den slags !o]
Avatar billede olebole Juniormester
10. januar 2006 - 21:19 #7
- damned ... enig igen ...!  ;o)