Avatar billede lasserasch Juniormester
07. januar 2006 - 01:06 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder finder man database passwordet igen?

Hejsa.

Vi har haft et samarbejde med en IT mand, som har opsat en SQL 2000 server. Ham har vi nu en del uoverenstemmelser med, og han nægter at udlevere passwordet til en SQL server vi har!

Vi har været så dumme aldrig at spørge til det password.

Er der en brute force eller anden måde man kan genskabe dette password på?

Jeg har forsøgt med NGSSQLCRACK, men der skal man jo kunne logge ind på database serveren for at finde password hashet frem! Hvis jeg bare kunne det, måtte jeg jo håbe at hans password var under 6 tegn, og ikke alt for indviklet (tegn, bogstaver, tal, store og små tegn osv)...

Ellers tænkte jeg på måske at flytte den rå datafil med databasen jeg har brug for, over på en anden SQL server og så mounte den her igen. Så ville jeg jo have passwordet til SA og ville vel få adgang til min database igen, såfremt der ikke er et decideret DB password på databasen også, eller hvad????

Håber nogen kan hjælpe mig!

Som sagt, jeg har fysisk adgang til selve SQL serveren, så der må da være en måde at få fremskaffet det password på igen!

På forhånd tak!

/Lasserasch
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2006 - 07:45 #1
hvad med rettens vej ?
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2006 - 07:55 #2
Login på serveren som køre SQL Server, som Administrator af serveren (altså lokal administrator). Start Query Analyzer (isqlw) og lav en forbindelse til serveren med Windows NT authentication. Så køre dy sp_password som følger:

sp_password @new = 'will_never_forget_again', @loginame = 'sa'

Og så på det mere forretningsmæssige plan og til gavn for andre, som måtte komme i kontakt med Jeres ex-IT-mand. Få Jeres advokat til at sende ham et lille brev hvor han pænt men bestemt beder om at få passwordet udleveret.
Avatar billede trer Nybegynder
21. januar 2006 - 22:42 #3
Når du har fysisk adgang til serveren kan du også gøre som følger:

Luk SQL Server servicen ned.
Kopier brugerdatabase-filerne
Kopier master database
Kopier msdb database
tag en anden server, installer sql server på den.
Attach dine brugerdatabaser her.
Attach master database som en brugerdatabase (omdøb den :-)
Flyt logins o.a. fra den gamle master til den nye ved at oprette logins med encrypted pwds (du kan finde pwd encrypted i master.dbo.sysxlogins).

Nu har du en kørende sql server installation du har fuld adgang til.