Avatar billede rune_daub Nybegynder
05. januar 2006 - 15:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Access SQL dobbelt linje

Hejsa
Et lille sql spørgsmål.

Jeg har 2 tabeller.
En ordretabel
En datotabel

Eftersom en ordre kan være
bestilt
sendt
modtaget
på forskellige tidspunkter, vil der være flere poster i datotabellen per post i ordretabellen.

Jeg har brug for at lave et sql udtræk der resulteterer i følgende poster
OrderNumber, SendDate, RecieveDate.

Sådan meget simplificeret.

Hvordan gør jeg det?
Eftersom senddato og modtagetdato rent teknisk står i samme tabel men i forskellige poster, hvordan får jeg dem så til at vise sig i samme sql udtræk?

Jeg har forsøgt at opdele, linke sql'en ind i flere små bidder, men uanset hvad jeg gør så siger den at den ikke vil lade mig lave en dobbelt join forespørgsel... Hvordan kommer jeg uden om det?
Avatar billede casjachan Nybegynder
05. januar 2006 - 16:18 #1
Du har en ordretabel med en ordre, der formentlig har et unikt nummer eller id. Hvorfor så ikke have det id som fremmednøgle i datotabellen og så have tre kolonner i den tabel til henholdsvis bestilt dato, sendt dato og modtaget dato. Så har du kun en record i datotabellen for hver ordre i ordretabellen og dermed en meget simpel forespørgelse.
Avatar billede rune_daub Nybegynder
05. januar 2006 - 16:32 #2
Yes... helt enig.. det ville give en meget meget mere simpel forespørgsel..
Men som jeg skriver.. så er det meget simplificeret sat op.

I min dato tabel, har jeg rent teknisk set op mod 50 forskellige typer datoer jeg kan sætte istedet for bare bestilt, sendt, modtaget. Jeg bruger tabellen som en slags datostyring af ændringer i databasen. Derfor ville det være uhensigtsmæssigt at sætte en kollonne op til hver type dato.
Avatar billede casjachan Nybegynder
05. januar 2006 - 16:40 #3
Betyder dette at der godt kan være flere sendt datoer etc. til hver ordre
Avatar billede rune_daub Nybegynder
05. januar 2006 - 16:44 #4
Nej. Den mulighed har jeg blokket for.
Avatar billede rune_daub Nybegynder
05. januar 2006 - 16:46 #5
Der er flere datoer til hver ordre.. men max 1 af hver type dato.. og hver type har et unikt navn jeg kan søge på.
Avatar billede casjachan Nybegynder
05. januar 2006 - 16:50 #6
Hvis jeg forstår det ret, ser det sådan ud:

ordrenummer1  dato1  datotype1
ordrenummer1  dato2  datotype2
ordrenummer1  dato3  datotype3
ordrenummer2  dato4  datotype1
ordrenummer2  dato5  datotype2
ordrenummer2  dato6  datotype3

og du ønsker at hente:
ordrenummer1, dato1, dato2,....
ordrenummer2, dato4, dato5, ...
Avatar billede rune_daub Nybegynder
05. januar 2006 - 19:06 #7
lige præcis.
Avatar billede rune_daub Nybegynder
06. januar 2006 - 12:38 #8
Har flyttet denne post over i MS SQL forummet istedet. Fandt ud af at jeg havde postet den forkert. Point gives derover i stedet.