Avatar billede hans01 Nybegynder
05. januar 2006 - 06:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af gamle fakturaer til nyt regnskab.

Jeg har lige afsluttet 2005 regnskabet, og oprettet et nyt. Nu er det sådan at alle udenstående fakturaer fra regnskabs året 2005 er ført med over i 2006 regnskabet. Tillige med at faktura rækken starter fra den sidste faktura i 2005.

Hvad gør jeg for at fjerne de udestående fakturaer fra det nye regnskab?. Og hvordan får jeg faktura rækken til at starte med nr. 1?

Er der nogen derude der kan komme med en god ide?
Avatar billede olesvein Nybegynder
05. januar 2006 - 07:44 #1
Hvis du skal køre dit regnskab også i år, skal de gamle fakturaer jo slet ikke fjernes så når de ikke er betalt. Og det er da ingen grund til at starte fakturanr. med nr. 1 igen. Det giver kun problemer hvis du i dit firma har flere fakturaer med samme nr.
Med venlig hilsen
Olesvein
Avatar billede b_hansen Novice
05. januar 2006 - 08:17 #2
Du skal ikke fjerne de udestående fakturaer! Så er der ingen modpost, den dag du får pengene ind.

Så længe regningen ikke er betalt af kunden, vil den stå i balancen på "tilgodehavender debitorer" (eller noget i den stil..), mens den allerede er optaget i resultatopgørelsen i 2005.
Når så pengene kommer ind i 2006, skal de konteres på bankkontoen (eller kassen, hvis de betales kontant) med modpost på "tilgodehavender debitorer". Men det vil ikke få nogen skattemæssig betydning i 2006. Du flytter blot mellem to balancekonti.

Men bare rolig; programmet foretager selv denne øvelse, når du angiver, hvilken faktura, der er betalt.
Og som olesvein skriver, så skal du ikke nulstille fakturanumrene. Du skal derimod fortsætte med næste nummer i rækken.
Avatar billede hans01 Nybegynder
07. januar 2006 - 10:04 #3
Tak for svarene, jeg forstår at det er iorden at have fakturaerne på næste års regnskab, men da jeg driver virksomhed i italien er det et regnskabs mæssigt krav at året starter med faktura nr. 1/06 hvad giver det af problemer?
Avatar billede olesvein Nybegynder
07. januar 2006 - 10:45 #4
Ja, det er selvfølgeligt et problem. I Summa kan du gå ind i "Egenskaber for regnskab" og indsætte hvilket fakturanr. der er det siste. Prøv f.eks. at indsæt 06000. Faktureringen skulle derefter begynde med faktura nr.06001. Antallet af nuller bestemmes af det forventede antal fakturaer.
Dette er et forslag du kan prøve. Har ikke prøvet det selv, men tror det kan være en mulighet.
Avatar billede hans01 Nybegynder
08. januar 2006 - 10:56 #5
Tusind tak for svaret, det prøver jeg