Avatar billede historiker Nybegynder
04. januar 2006 - 22:45 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Spritny PC kan ikke finde harddisk ifbm XP installation

Hej

Jeg har lige købt spritny "Basicline" PC hos SHG.
Nu skal jeg til at rulle Windows XP på, og lige efter jeg har valgt "ny installation" kommer meldingen at installationsprogrammet ingen harddiske kan finde.

Ja jeg har godt nok ikke åbnet for at kigge med der skulle da meget gerne sidde en 200 GB i kassen ;o)

Hvorfor kan den ikke se de diske og hvad skal jeg gøre?

Med venlig hilsen
Historiker
Avatar billede boxer Nybegynder
04. januar 2006 - 23:07 #1
Er der en diskette med drivere til harddisk controlleren?
Det er den der bliver spurgt efter under XP installationen.
Avatar billede pax_romana Nybegynder
04. januar 2006 - 23:48 #2
Er ALLE ledninger sat fast ??
Tjek lige igen.
Læg mærke til om bios finder HD. Det ses enten i opstarten eller inde i bios.
Er jumperen sat til master ?
Avatar billede zyxep Nybegynder
05. januar 2006 - 04:02 #3
hvis det er en SATA harddisk skal du finde en via raid controller på dit bundkorts hjemmeside og så trykke f6 lige i starten af windows installationen

elers kan windows xp ikke finde din sata harddisk som master..

hvis det er en ATA så gør som de andre siger :)
05. januar 2006 - 07:33 #4
05. januar 2006 - 07:35 #5
Avatar billede historiker Nybegynder
05. januar 2006 - 19:06 #6
Umiddelbart er alle ledninger sat fast. der stritter nogle stik ud hist og her, men det er jo heller ikke alt der skal monteres. Der var ikke noget der sad lst ihvertfald.

Der er en driver Cd med, men den vil den ikke bruge.

BIOS registrerer tilsyneladende ikke harddisk. Der står "none" under både primary master og seconday MASTER og SLAVE. Eneste der findes er DVD som Secondary Master.
Avatar billede boxer Nybegynder
05. januar 2006 - 19:33 #7
Kontakt SHG hvis du ikke allerede har gjort det. De har nok svaret.
Avatar billede historiker Nybegynder
05. januar 2006 - 19:52 #8
Jeg har kontaktet dem, men de er ikke så hurtige til at svare. Og jeg vil meget gerne have gang i den kasse iaften :o)

Men nu har jeg lige fundet ud af at det faktisk er en SATA disk 200GB - så det kan være zyzep ´s råd virker. Jeg har bare kun brænder på den nye maskine, og den nye maskine har ikke diskettedrev :o(

Er det ikke også lidt underligt at man skal lave sådan nogle krumspring for at få den til at virke - den kommer lige direkte fra fabrikken.
Avatar billede historiker Nybegynder
05. januar 2006 - 20:06 #9
Asus har lukket deres hjemmeside ned midlertidigt pga. opdateringer. Det kører bare idag :o)

Godt link omkring SATA diske dr1 - umiddelbart ser det hele rigtigt ud. Der er controller på bundkortet, og der sidder et kabel i rigtigt format på den controller.
Avatar billede boxer Nybegynder
05. januar 2006 - 20:07 #10
Jo, det bør der have været taget højde for fra forretningens side.
Avatar billede historiker Nybegynder
05. januar 2006 - 20:16 #11
Boxer - er det ikke korrekt at der udfra min beskrivelse omkring Master IDE ikke er fundet en harddisk? - hvis ikke, hvor skal jeg så kigge i BIOS indstillinger for definitivt at se om PCén faktisk har opdaget at den også har en HD ?
Avatar billede boxer Nybegynder
05. januar 2006 - 20:19 #12
Jo, det lyder korrekt.

Hvad BIOS angår, kan jeg faktisk ikke huske det. Men jeg mener det vises på den første side.
Avatar billede historiker Nybegynder
05. januar 2006 - 20:24 #13
Jeg er sgu lidt mukken selvom jeg ved det ikke hjælper. Man køber en ny maskine og glæder sig til at komme igang. Men ak. Nå, jeg må tænke positivt og se om jeg kan nå at komme hjem fra arbejde imorgen inden deres support lukker.

Hvis andre har gode idéer imellemtiden er jeg yderst taknemmelig. Jeg må vist ikke give flere point end først besluttet - det er jeg ellers mere end villig til.
Avatar billede historiker Nybegynder
06. januar 2006 - 09:18 #14
Ok - der var en "ekspert" på jobbet som lige fandt ud af at BIOS var til sat til at SATA harddisken skulle køre som RAID!

Vi ændrede til IDE og nu virker det.

Medmindre nogle af jer andre mener I allerede har ledt mig på det spor - men at jeg bare har været for uvidende ti lat opfatte dette, lukker jeg den her og trækker point tilbage.

Tak for hjælpen uanset hvad.

Med venlig hilsen
Historiker
Avatar billede historiker Nybegynder
07. januar 2006 - 21:40 #15
Hermed lukket